Som på så mange andre felter har Israel de samme typene problemer, men de slår sterkere ut. For 40 år siden lå Israel på førsteplass i en internasjonal undersøkelse i aritmetikk («vanlig» matematikk). For 20 år siden var Israel på sjetteplass. I 1999 kom Israel på 28. plass, bak land som Romania og Moldava. Omtrent halvparten av alle åttendeklassinger i hebraisk-talende skoler og hele tre firedeler i arabisk-talende strøk på nasjonal matematikk-eksamen.
En tilsvarende tilbakegang har foregått i lesing. En test av leseforståelse nå i vår viste at 29 % av de hebraisk-talende og 58 % av de arabisk-talende elevene ikke var flinke nok.
Gapet mellom barn fra fattige og velstående hjem har økt de senere årene, særlig i den arabiske delen av befolkningen.
Problemet skyldes delvis økonomi. Det er økonomisk krise i Israel. De siste tre årene er budsjettet blitt kuttet 11 ganger. Det gjør det vanskelig å planlegge. Det er også en økende tendens til at de pengene som går til ekstratiltak i skolen, går til grupper av flinke elever for at de skal gjøre det enda bedre, mindre til de svake.
Men også skoler med god økonomi gjør det dårlig i testene. Det tyder på mer grunnleggende problemer. Mange legger mye av skylden på undervisningsmetodene. I den tiden israelsk skole var vellykket sammenliknet med resten av verden, brukte den tradisjonelle metoder. Siden er det blitt mer og mer at elevene skal «undersøke» og finne svarene selv, de skal «tenke» for «forstå». Timene løses opp og elevene arbeider «fritt». Dessuten er det færre og færre lærere som har grundig utdanning i et fag som matematikk.
Kilder: To artikler i Ha’aretz 18. juni 2003, den ene en leder, den andre skrevet av Gideon Samet.