En lang rekke ganger, lenge før Gaza-krigen i 2023, er Israel blitt anklaget for folkemord mot palestinerne. Anklagen er blitt framsatt for å demonisere verdens eneste jødiske stat. 

Da PA-president Mahmoud Abbas besøkte Tyskland i 2022, anklaget han Israel for å ha «begått 50 Holocaust» mot palestinerne. I Holocaust ble to tredeler av Europas jødiske befolkning drept av nazistene. Som kontrast har antallet arabiske innbyggere i Gaza og Vestbredden (Judea og Samaria) økt med fire hundre prosent etter 1948. Folkeveksten skjøt fart etter at Israel fikk kontroll over områdene i 1967.

Les mer på temasiden Løgnanklagene mot Israel om folkemord og etnisk rensning

Dersom du ikke vet hva du skal tenke om Israel

Dersom du støtter det jødiske folkets rett til sitt nasjonale hjemland i Israel

Dersom du allerede er medlem av MIFF

7. oktober 2023 gjennomførte Hamas og Islamsk Jihad, støttet av Iran, den største massakren på sivile jøder siden Holocaust. Over 1200 israelere ble drept (kart, bilder og videoer), 250 kidnappet og over 4.800 skadet. Helt siden etableringen i 1988 har Hamas uttrykt drømmen om å utslette Israel og begå massakrer mot jøder. Bare israelske sikkerhetstiltak har forhindret dette tidligere. Bare israelske forsvarstiltak mot Hamas kan hindre at det skjer igjen. Hamas sier at de vil gjenta slike massakrer inntil Israel er utslettet.
 
8. oktober 2023 gikk også Hizbollah inn i krigen. De truet Israel med 150.000 raketter fra Sør-Libanon. Hizbollah er en shia-muslimsk terrororganisasjon som opererer i Libanon på vegne av Iran. Hovedkvarteret deres er i Beirut. Hizbollah står på terrorlistene til USAEUCanada og Australia, og er forbudt i Tyskland.
 
I september 2024 trappet Israel opp sitt militære motsvar mot Hizbollah, og fredag 27. september ble Hizbollah-leder Hassan Nasrallah drept. Nesten hele Hizbollahs militære ledelse er satt ut av spill, og en stor del av deres mest avanserte våpensystemer ødelagt.

Til sammen er dette resultater som israelerne håper vil vise seg å være en varig strategisk seier. Hizbollahs kapasitet til å skade Israel er betydelig svekket (i stedet for tusenvis av raketter i retur, kommer det nå bare noen titalls i døgnet), Israels avskrekningsevne er gjenopprettet og etterretningsstyrkene som sviktet så kraftig før 7. oktober-massakren har bevist at de var usedvanlig godt forberedt til et oppgjør med Hizbollah. Iran har bygget opp Hizbollah og Hamas som et strategisk våpen i kampen på å utslette Israel. De har også ønsket å bruke dem fra skremme Israel fra å gjennomføre et forhåndsangrep mot landets atominstallasjoner, før Iran utvikler atomstridshoder som de også kan true Israel med. Når Hizbollah og Hamas allerede er nedkjempet, har Israel allerede oppnådd en betydelig positiv endring i maktbalansen i krigen mot Iran.

I 2014 påpekte MIFF de mange likhetene mellom Hamas og Islamsk Stat. Dessverre ble varslene ignorert av de fleste politikere og medier i Norge. Det ultimale målet til Hamas er systematisk blitt fordreid av for eksempel NRK.

Palestinske selvstyremyndigheter (PA) belønnet de etterlatte til de drepte terroristene med 20.000 kroner i en første utbetaling, senere kommer 3.800 kroner i måneden på livstid. Belønningen av terror er sponset av dine skattepenger.

De palestinske terroristene rykket inn i israelske landsbyer på en sabbatsmorgen, og israelske grensevakter ble tatt på sengen. De drepte et stort antall sivile – eldre, kvinner, barn – dødstallene har nå oversteget 1200. Som Islamsk Stat dokumenterte de sine egne krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten i videoklipp. Omkring 250 mennesker ble tatt som gisler.

MIFF vet nøyaktig hvordan massakren på 1.200 israelere ble forberedt – og vi kjenner Norges rolle. Etter 7. oktober er det tid for en ny norsk tilnærming til konflikten! De store demokratiene gir klar støtte til Israels forsvarskamp, det samme må Norge gjøre.

At Hamas løslater gislene er det viktigste skrittet for å få til en raskest mulig avslutning på krigen. Se her hvordan du kan hjelpe.

Den redselsfulle krigen i kjølvannet av 7. oktober 2023 er alene ansvaret til Hamas, Iran og deres allierte. Hamas ønsker sivile tap på Gazastripen, sier en tidligere norsk forsvarssjef. Vi skulle så inderlig ønske for de sivile palestinernes skyld, at de fikk være med på fred og normalisering med israelerne. Men deres nasjonale bevegelse er blitt kuppet av de mørkeste, mest destruktive kreftene i verden.

For mer om krigen, se alle MIFFs siste nyhetsartikler og temasider nedover på denne siden.

 

Det var alltid riktig å støtte Israel. Gjennom århundrer ble det jødiske hjemlandet okkupert av romerske, bysantinske og ulike muslimske imperier [se tidslinje]. Jødene beholdt hele tiden sin sterke tilknytning til landet.

Dersom flere hadde støttet en jødiske statsdannelse for hundre år siden, kunne jødene hatt et tilfluktssted da nazistene startet med sin utryddelse. Men arabiske nasjonalister, inspirert av nazistisk antisemittisme, og islamistiske jihadister, skremte britene bort fra å oppfylle løftet om et jødisk nasjonalhjem. De brukte terror for å skremme, da som nå.

Dersom flere hadde støttet Israel på 1950- og 1960-tallet, ville kanskje ikke Egypt og Syria ha våget å mobilisere til krig. Men sovjetisk propaganda ble pumpet ut over Europa, og sakte, men sikkert er resultatene av Israels forsvarskrig blitt fordømt som «okkupasjon».

Dersom flere hadde støttet Israel, ville kanskje ikke Yasser Arafat ha klart å lure Nobelkomiteen og mange andre. Men Amnesty og andre humanitære organisasjoner har tatt opp arven etter Sovjets propaganda, og anklager ordningene som israelere og palestinere avtalte seg i mellom på 1990-tallet for «apartheid».

7. oktober 2023 ble det klart at jødehatende jihadister fortsatt dominerer i kampen mot Israel. Hvis du ikke støtter Israel etter massakren – hvor 1200 israelere ble drept, tusenvis skadet og over 250 tatt som gisler – vil du aldri støtte Israel. Da er det stor fare for at du alltid vil fortsette å være likegyldig.

Du bør støtte Israel fordi hatet som skapte Holocaust fortsatt lever, skrev MIFF i 2014. Du bør støtte Israel fordi Norge står overfor de samme fiender som Israel.

7. oktober 2023 ble det overtydelig hvor korrekt det var. Massakren ble begått av unge palestinske menn som er lært opp til jødehat og jihad på skoler finansiert av Norge.

  • I tredje klasse lærte de å «ofre blodet» for å «eliminere maktrøverne» og «utrydde restene av utlendingene».
  • I femte klasse har de lært at martyrdød og jihad er «den mest viktige mening med livet» og at jøder er «fiender av islam».
  • Terroristene fra 7. oktober lærte i syvende klasse at Israel er «Satans tjener». Da fikk de også lære at «å ofre livet i kamp er det største». Året etter ble de fortalt at barn som deltar i jihad er «sikkerhetsventilen i samfunnet».
  • I tiende klasse ble de fortalt at døden er skjebnebestemt og at jihad er deres kall. «Og vårt rene blod, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare,» blir det messet i en annen skolebok.
  • I tolvte klasse har de lært om å «returnere» med våpen i hånd. Elevene har lært at det betyr at Israel blir borte.

Du må støtte Israel – nå mer enn noen gang. Israel er i en forsvarskrig for å hindre at 7. oktober 2023 aldri mer skal gjenta seg. Hamas skal bli vingeklippet, slik at de aldri mer har militær kapasitet. Iran og Hizbollah skal bli avskrekket. Nå må du støtte Israels forsvarskamp!

Med Israel for fred samler Israel-venner med ulikt politisk ståsted, ulik tro og livssyn. Vi har også forskjellig syn på israelsk politikk. Når det gjelder saker som er omstridt internt i det israelske samfunnet, formidler vi de store gruppenes ulike hovedsyn, uten som organisasjon å ta stilling til spørsmålene.

MIFF sprer informasjon gjennom nettsider, sosiale medier (se over), møter i lokalforeninger og nasjonale konferanser m.m. MIFF forsvarer også Israel i mediene og har aktuelle kampanjer. Etter 7. oktober-massakren er vårt innhold sett mange millioner ganger rundt på de ulike plattformene.

Her er bare noen smakebiter på MIFF-statistikken fra 7. oktober 2023 og fram til 23. september 2024:

  • Vekst fra 11.254 til 14.673 medlemmer i Norge
  • Over tusen nye medlemmer i Danmark og Sverige
  • 53,5 millioner annonsevisninger i Google
  • 4,4 millioner sidevisninger på miff.no
  • Rekkevidde til 2 millioner Facebook-kontoer
  • 6000 nye følgere på Facebook-siden
  • 3800 nye abonnenter på YouTube
  • 2300 nye følgere på TikTok
  • 1800 nye følgere på X
  • 1200 nye følgere på Instagram
  • 2,3 millioner videovisninger på Facebook
  • 1,5 millioner videovisninger på YouTube
  • 1 million videovisninger på TikTok

Les mer om MIFF og bli medlem nå!

Les artikkelen hvor MIFF korrigerer feil som stadig blir framsatt om Gaza og Hamas.

De generelle teknikkene som mediene bruker for å skape et falskt bilde av Israel

1. Konflikter hvor Israel er involvert blir dekket ekstremt mye mer enn andre konflikter som krever mange ganger flere menneskeliv.

2. Israels forsvarskamp blir ikke sammenlignet med andre lands krigføring.

3. Palestinske flyktninger blir nevnt ustanselig, selv om det har gått 75 år siden arabisk side tapte i forsøket på å utrydde den jødiske staten i 1948.

4. Levekårene til palestinerne blir ikke sammenlignet med arabiske naboland.

5. Folkeretten blir manipulert til kun å ramme den jødiske staten, og Israels rettigheter blir nesten aldri nevnt.

Les mer på temasiden Mediedekningen og bestill MIFFs bok Det falske bildet av Israel

Det skapes falske bilder av Israel i norsk skole, ikke bare på grunn av mange feil i læreverkene, men også fordi viktige elementer i det israelske narrativet er helt borte eller svært nedtonet. Klikk her for å lese faktasjekker og for å bestille MIFFs bok Opplært til fordommer.

Ingen verk nevner jødiske flyktninger fra arabiske land, og bare ett læreverk nevner Iran som en aktør i konflikten. Sterke anklager mot Israel blir framsatt, uten at Israels svar får komme fram

Mange skoleelever blir henvist av lærere til FN-sambandets infosider om Israel, Palestina og konflikten. Mange tror fn.no er en «nøytral og god» kilde.

Dette stemmer ikke. MIFF avdekket sommeren 2023 hvordan FN-sambandet misbruker skattepenger til å gi norske barn et falskt bilde av Israel. Organisasjonen er på ingen måte objektiv eller nøytral i forhold til Israel. FN-sambandet gjorde noen rettinger etter MIFFs første faktasjekk, men reagerte deretter med sjikanerende omtale av MIFF.

Selv etter 7. oktober-massakren er FN-sambandet uvillig til å kalle Hamas en terrororganisasjon.

Avtaletekst om Temporary International Presence in Hebron (TIPH)

Patriarkenes grav i Hebron. (Foto: Djampa, Wikimedia Commons)
Patriarkenes grav i Hebron. (Foto: Djampa, Wikimedia Commons)
Her er avtaletekstene om TIPH-observatørene som ble undertegnet 21. januar 1997 og 9. mai 1996 av representanter fra Israel og PLO.

Agreement on Temporary International Presence in the City of Hebron
January 21, 1997

Pursuant to Article VII of Annex I of the Israeli-Palestinian Interim Agreement on the West Bank and the Gaza Strip, dated September 28, 1995 («the Interim Agreement»), which deals with the redeployment of Israeli military forces in the City of Hebron and provides that there will be a Temporary International Presence in Hebron, Israel and the PLO agree as follows:

  1. A Temporary International Presence in Hebron (hereinafter «TIPH») is hereby established. It will supersede the existing TIPH operating under the Agreement on the Temporary International Presence in the City of Hebron, dated May 9, 1996. It will be stationed in and operate within the City of Hebron as delineated on map No. 9 attached to the Interim Agreement. In all its activities, the TIPH will relate to Hebron as one city. As detailed in paragraph 5 below, the TIPH will assist in monitoring and reporting the efforts to maintain normal life in the City of Hebron, thus creating a feeling of security among Palestinians in the City of Hebron. The organizational structure, operational guidelines, logistics, support, and privileges and immunities of the TIPH shall be in accordance with the modalities on the establishment of the TIPH concluded by the participating countries with the agreement of the two sides.
  2. The two sides shall request Norway, Italy, Denmark, Sweden, Switzerland and Turkey to provide 180 persons as TIPH personnel. Norway shall be requested to coordinate the establishment and activity of the TIPH. The number of on-duty observers at any given time and changes in the composition of the TIPH shall be with the consent of both sides.
  3. TIPH personnel shall have no military or police functions, nor will they interfere in disputes, incidents or the activities of Israeli security forces or the Palestinian Police.
  4. In order to facilitate the carrying out of TIPH tasks, a building will be chosen in Hebron as a seat for the TIPH.
  5. The tasks of the TIPH personnel will be:
    1. to promote by their presence a feeling of security to the Palestinians of Hebron;
    2. to help promote stability and an appropriate environment conducive to the enhancement of the well-being of the Palestinians of Hebron and their economic development;
    3. to observe the enhancement of peace and prosperity among Palestinians;
    4. to assist in the promotion and execution of projects initiated by the donor countries;
    5. to encourage economic development and growth in Hebron;
    6. to provide reports as set out in paragraph 7 below; and
    7. to coordinate its activities with the Israeli and Palestinian authorities in accordance with paragraph 7 below.
  6. The development projects referred to in paragraph 5.d above will be identified by the Hebron municipality and the relevant Palestinian ministries in cooperation with the member countries of the TIPH.
    1. Representatives of the TIPH shall be situated at the District Coordination Office («DCO») in Har Manoah/Jabel Manoah and may also be present at the DCO sub-office in the City of Hebron, in order to coordinate TIPH activity with both sides. The TIPH representatives shall be equipped with the necessary means of communication to enable direct and immediate contact with the TIPH Headquarters and field observers.
    2. A Joint Hebron Committee shall be established comprising the Israeli Military Commander and the Palestinian Police Commander of the Hebron District, the Israel and Palestinian heads of the Hebron District Civil Liaison Office, and a representative of the TIPH. This committee shall receive reports from the TIPH on specific events and shall deal with any issues arising from the presence and activity of the TIPH which cannot be dealt with by the DCO. The committee shall meet on a weekly basis, or on the request of any of its members.
    3. The Monitoring and Steering Committee established pursuant to the Interim Agreement will receive periodic reports from the TIPH. Each side of this committee will designate one of its members to form a group together with representatives of the TIPH in order to discuss matters of policy on a bi-weekly basis or on the request of the TIPH.
  7. While on duty the members of the TIPH shall wear distinctive uniforms with a special emblem, as agreed by the two sides. Their vehicles shall be marked with the same emblem. TIPH members may carry pistols for self-defense purposes.
  8. TIPH personnel shall enjoy freedom of movement for the performance of their tasks within the City of Hebron, as set out in the modalities referred to in paragraph 1.
  9. The TIPH and its members shall, in conformity with the modalities referred to in paragraph 1, be accorded such privileges and immunities as are necessary for the fulfillment of their tasks, and for the independent exercise of their functions, including immunity of the TIPH premises and the right to import operational supplies and equipment exempt from import taxes and duties. All imported equipment, materials and goods exempted from import taxes and duties will be re-exported or donated, at the conclusion of the mission of the TIPH, according to applicable customs procedures agreed upon between the two sides.
  10. The presence and activities of the TIPH personnel will be in accordance with Annex I, Article VII and other relevant provisions of the Interim Agreement and the Protocol Concerning the Redeployment in Hebron.
  11. The expenses of the TIPH will be borne by the participating countries.
  12. This Agreement shall enter into force on February 1, 1997 and shall supersede the Agreement on the Temporary International Presence in the City of Hebron, dated May 9, 1996.
  13. The TIPH may commence its operation immediately upon the approval of its modalities of operation by the two sides, and shall continue to function for a period of three months renewable for an additional period of three months unless otherwise agreed between the two sides. With the consent of the two sides, the TIPH may extend the period or change the scope of its operation, as agreed.

Signed by:

Mr. Eytan Bentsur, for the Government of the State of Israel
Dr. Saeb Erekat, for the PLO.

 

Avtaleteksten fra 21. januar 1997 erstattet avtalen fra 9. mai 1996. Her følger også den:

Agreement on Temporary International Presence in the City of Hebron
9 May 1996

  1. Pursuant to Article VII of the Interim Agreement on the West Bank and the Gaza Strip, dated September 28, 1995, the two sides agree to the establishment of a Temporary International Presence in the city of Hebron («TIPH»). This agreement will remain in force until such time as Israeli forces redeploy from Hebron, whereupon it will be superseded by a new agreement to be negotiated by the two sides and the TIPH established by this Agreement will be replaced by a new TIPH to be established under the new agreement («the new TIPH»).
  2. A Temporary International presence will be established in the city of Hebron. As detailed in paragraph 4 below, the TIPH will, in anticipation of the Israeli redeployment in Hebron, act as an advance party for the new TIPH, assist in promoting stability and in monitoring and reporting the efforts to maintain normal life in the city of Hebron, thus creating a feeling of security among Palestinians in the city of Hebron. The organizational structure, operational guidelines, logistics, support and privileges and immunities of the TIPH shall be in accordance with the Modalities on the establishment of the TIPH established by Norway with the agreement of the two sides.
  3. The two sides shall request Norway to provide 50-60 persons, citizens of Norway, as TIPH personnel, consisting of field observers, office staff and support personnel, as agreed between the two sides. Consistent with its stated task, the TIPH personnel shall have no military or police functions.
  4. The tasks of the TIPH personnel will be:
    1. to begin preparations for the establishment of the new TIPH;
    2. to contribute by their presence to a feeling of security to the Palestinians of Hebron;
    3. to help promote stability and an appropriate environment conducive to the enhancement of the well-being of the Palestinians in Hebron and their economic development; and
    4. to provide reports as set out in paragraph 6 below.
  5. In order to facilitate the carrying out of the TIPH tasks, a building will be chosen in the city of Hebron as a seat for the TIPH.
  6. The TIPH will report to the following:
    1. On specific events – to a Joint Hebron Committee («JHC»), comprised of two representatives from each side. The senior Palestinian representative will be the Mayor of Hebron and the senior Israeli representative will be the head of the Civil Administration in the city of Hebron. A representative of the TIPH will be invited on a bi-weekly basis to participate in the JHC meeting in order to report on the TIPH activities.
    2. Periodically – to the Monitoring and Steering Committee established pursuant to the Interim Agreement.
  7. The members of the TIPH shall wear distinctive uniforms with a special emblem, as agreed by the two sides, and their vehicles shall be marked with the same emblem. TIPH members may carry pistols for self-defense purposes.
  8. The TIPH will enjoy freedom of movement for the performance of its tasks within the city of Hebron. Such freedom of movement shall not be restricted, except for reasons of imperative military necessity, and then only as an exceptional and temporary measure.
  9. The TIPH and its members shall, in conformity with the Modalities referred to in paragraph 2, be accorded such privileges and immunities as are necessary for the fulfilment of their tasks, and for the independent exercise of their functions, including immunity of the TIPH premises. The presence and activities of the personnel assigned by Norway to the TIPH will be in accordance with Israel’s responsibility for security in Hebron consistent with the DOP and dates of its implementation.
  10. The expenses of the TIPH will be borne by Norway.
  11. The TIPH may commence its operation immediately after the signing of this Agreement and continue to function for a period of three months or until such earlier date on which this agreement is superseded by a new agreement pursuant to paragraph 1 above. With the consent of the two sides, the TIPH may extend the period or change the scope of its operation, as agreed.

Signed by:

Mr. Joel Singer
Dr. Saeb Erakat

Gi MIFFs bøker som julegave til deg selv og andre

  1. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  2. Bli medlem av MIFF (fra kr. 4 per uke)
  3. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart