Gatebildet i europeiske storbyer begynner å ligne mer og mer på Israel. Barrierer av betong som beskytter fotgjengere, grundig bagasjesjekk og stor tilstedeværelse av bevæpnet politi har lenge vært normalen i Israel. Nå er dette også blitt en del av bybildet i de fleste europeiske storbyer. Årsaken er at Europa nå opplever mye av den terroren som i flere år har rammet Israel. Jihadister bruker biler, kniver og andre lavteknologiske våpen i målrettede angrep på sivile.
Forrige ukes terrorangrep i Barcelona, hvor en terrorist brukte en varebil til å drepe uskyldige fotgjengere, etterfulgt av en terrorist som knivstakk tilfeldige på gaten i Åbo i Finland, var en trist påminnelse om den terroren som har rammet Israel de siste årene. Siden 2014 har nesten 50 personer blitt drept i slike angrep i Israel.
Etter angrepet i Barcelona har enda flere europeiske byer sikret befolkede områder med store betongbarrierer. Disse barrieren er de samme som beskytter busstopp, og andre befolkede områder i Israel, som ofte er mål for palestinske terrorister.

I likhet med Israel har også europeiske land styrket sin etterretning og overvåkning i et forsøk på å unngå nye angrep. Finland styrket sikkerheten på togstasjoner og flyplasser, mens Italias innenriksminister har bedt utleieselskaper om å varsle myndighetene hvis mistenkelige personer leier varebiler eller lastebiler.
Likevel har myndighetene i europeiske land gjentatt samme advarsel som israelerne har fått i årevis: Det er nesten umulig å forhindre alle terrorangrep, spesielt når de blir utført av såkalte «ensomme ulver», eller små og uavhengige terrorceller.
– Europas sikkerhetstjenester står overfor en historisk utfordring. Vi har en ny situasjon i Europa når det kommer til terrorisme, sier Anders Thornberg, leder for den svenske sikkerhetstjenesten, i et intervju med den israelske avisen Ha’aretz.
Flere sikkerhetseksperter sier forbindelsen mellom Israel og Europa er mer enn bare de synlige tiltakene mot terrorisme. Europeiske sikkerhetsmyndigheter sender rutinemessige delegasjoner til Israel for å lære av deres anti-terror arbeid.
– Når det kommer til anti-terrorarbeid har Israel og Europa tette relasjoner. De er hemmelige, men veldig effektive, sier Jose Maria Gil, en spansk sikkerhetsanalytiker fra International Security Observatory.

Kontakten mellom Israel og europeiske land har økt i løpet av de tre siste årene og samarbeidet foregår helt fra regjeringsnivå og ned til patruljer på gatenivå. Ha’aretz viser til et eksempel fra 2014 hvor politiet i den spanske regionen Catalonia fikk spesialtrening av det israelske selskapet Guardian Defense & Homeland Security.
Politiet søker råd om hvordan man kan overvåke eller infiltrere organisasjoner, forhindre radikalisering og gjøre seg mindre avhengig av moderne teknologi.
– Jihadister har oppdaget at hvis de oppfører seg som folk fra fortiden [ikke benytter moderne teknologi], så vil de bli usynlig for folk fra framtiden [som baserer seg på overvåkning med moderne teknologi], sier den spanske sikkerhetsanalytikeren.
Europeerne innser mer og mer at gammeldags etterretningsarbeid som spionasje og infiltrering må brukes.
– Nesten alle land i Europa har sendt en delegasjon til Israel, sier seniorforsker Ely Karmon ved International Institute for Counter-Terrorism i Herzliya i Israel.

Nøkkelen til Israels anti-terror arbeid er tett samarbeid mellom sikkerhetsstyrkene. Det inkluderer hæren, politiet, etterretningstjenester og lokale myndigheter. I tillegg er rettsvesenet i Israel mer fleksibelt og tilpasningsdyktig enn i Europa. Europeere nøler også med å ta i bruk den mengden overvåkning og sikkerhetstiltak som kan brukes uten å gjøre store endringer i bybildet eller bryte grunnleggende rettigheter.
Men selv om de angrepene vi har sett i Europa de siste dagene har vært vanskelig å forutse og forhindre, når de skjer er det viktig å gjenopprette normalitet så fort som mulig, sier den israelske seniorforskeren ved instituttet for anti-terrorisme.
– Vi kan ikke gjøre som Barcelona, hvor metroen ble stengt i nesten 24 timer, eller som Brüssel som stengte av sin flyplass i flere dager. I Israel har vi en protokoll som sier at innen seks timer må livet gå tilbake til det normale, forklarer Karmon.
