Dersom du ikke vet hva du skal tenke om Israel

Dersom du støtter det jødiske folkets rett til sitt nasjonale hjemland i Israel

Dersom du allerede er medlem av MIFF

7. oktober 2023 gjennomførte Hamas og Islamsk Jihad, støttet av Iran, den største massakren på sivile jøder siden Holocaust. Over 1200 israelere ble drept (kart, bilder og videoer), 250 kidnappet og over 4.800 skadet. Helt siden etableringen i 1988 har Hamas uttrykt drømmen om å utslette Israel og begå massakrer mot jøder. Bare israelske sikkerhetstiltak har forhindret dette tidligere. Bare israelske forsvarstiltak mot Hamas kan hindre at det skjer igjen. Hamas sier at de vil gjenta slike massakrer inntil Israel er utslettet.
 
8. oktober 2023 gikk også Hizbollah inn i krigen. De truet Israel med 150.000 raketter fra Sør-Libanon. Hizbollah er en shia-muslimsk terrororganisasjon som opererer i Libanon på vegne av Iran. Hovedkvarteret deres er i Beirut. Hizbollah står på terrorlistene til USAEUCanada og Australia, og er forbudt i Tyskland.
 
I september 2024 trappet Israel opp sitt militære motsvar mot Hizbollah, og fredag 27. september ble Hizbollah-leder Hassan Nasrallah drept. Nesten hele Hizbollahs militære ledelse er satt ut av spill, og en stor del av deres mest avanserte våpensystemer ødelagt.

Til sammen er dette resultater som israelerne håper vil vise seg å være en varig strategisk seier. Hizbollahs kapasitet til å skade Israel er betydelig svekket (i stedet for tusenvis av raketter i retur, kommer det nå bare noen titalls i døgnet), Israels avskrekningsevne er gjenopprettet og etterretningsstyrkene som sviktet så kraftig før 7. oktober-massakren har bevist at de var usedvanlig godt forberedt til et oppgjør med Hizbollah. Iran har bygget opp Hizbollah og Hamas som et strategisk våpen i kampen på å utslette Israel. De har også ønsket å bruke dem fra skremme Israel fra å gjennomføre et forhåndsangrep mot landets atominstallasjoner, før Iran utvikler atomstridshoder som de også kan true Israel med. Når Hizbollah og Hamas allerede er nedkjempet, har Israel allerede oppnådd en betydelig positiv endring i maktbalansen i krigen mot Iran.

I 2014 påpekte MIFF de mange likhetene mellom Hamas og Islamsk Stat. Dessverre ble varslene ignorert av de fleste politikere og medier i Norge. Det ultimale målet til Hamas er systematisk blitt fordreid av for eksempel NRK.

Palestinske selvstyremyndigheter (PA) belønnet de etterlatte til de drepte terroristene med 20.000 kroner i en første utbetaling, senere kommer 3.800 kroner i måneden på livstid. Belønningen av terror er sponset av dine skattepenger.

De palestinske terroristene rykket inn i israelske landsbyer på en sabbatsmorgen, og israelske grensevakter ble tatt på sengen. De drepte et stort antall sivile – eldre, kvinner, barn – dødstallene har nå oversteget 1200. Som Islamsk Stat dokumenterte de sine egne krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten i videoklipp. Omkring 250 mennesker ble tatt som gisler.

MIFF vet nøyaktig hvordan massakren på 1.200 israelere ble forberedt – og vi kjenner Norges rolle. Etter 7. oktober er det tid for en ny norsk tilnærming til konflikten! De store demokratiene gir klar støtte til Israels forsvarskamp, det samme må Norge gjøre.

At Hamas løslater gislene er det viktigste skrittet for å få til en raskest mulig avslutning på krigen. Se her hvordan du kan hjelpe.

Den redselsfulle krigen i kjølvannet av 7. oktober 2023 er alene ansvaret til Hamas, Iran og deres allierte. Hamas ønsker sivile tap på Gazastripen, sier en tidligere norsk forsvarssjef. Vi skulle så inderlig ønske for de sivile palestinernes skyld, at de fikk være med på fred og normalisering med israelerne. Men deres nasjonale bevegelse er blitt kuppet av de mørkeste, mest destruktive kreftene i verden.

For mer om krigen, se alle MIFFs siste nyhetsartikler og temasider nedover på denne siden.

 

Det var alltid riktig å støtte Israel. Gjennom århundrer ble det jødiske hjemlandet okkupert av romerske, bysantinske og ulike muslimske imperier [se tidslinje]. Jødene beholdt hele tiden sin sterke tilknytning til landet.

Dersom flere hadde støttet en jødiske statsdannelse for hundre år siden, kunne jødene hatt et tilfluktssted da nazistene startet med sin utryddelse. Men arabiske nasjonalister, inspirert av nazistisk antisemittisme, og islamistiske jihadister, skremte britene bort fra å oppfylle løftet om et jødisk nasjonalhjem. De brukte terror for å skremme, da som nå.

Dersom flere hadde støttet Israel på 1950- og 1960-tallet, ville kanskje ikke Egypt og Syria ha våget å mobilisere til krig. Men sovjetisk propaganda ble pumpet ut over Europa, og sakte, men sikkert er resultatene av Israels forsvarskrig blitt fordømt som «okkupasjon».

Dersom flere hadde støttet Israel, ville kanskje ikke Yasser Arafat ha klart å lure Nobelkomiteen og mange andre. Men Amnesty og andre humanitære organisasjoner har tatt opp arven etter Sovjets propaganda, og anklager ordningene som israelere og palestinere avtalte seg i mellom på 1990-tallet for «apartheid».

7. oktober 2023 ble det klart at jødehatende jihadister fortsatt dominerer i kampen mot Israel. Hvis du ikke støtter Israel etter massakren – hvor 1200 israelere ble drept, tusenvis skadet og over 250 tatt som gisler – vil du aldri støtte Israel. Da er det stor fare for at du alltid vil fortsette å være likegyldig.

Du bør støtte Israel fordi hatet som skapte Holocaust fortsatt lever, skrev MIFF i 2014. Du bør støtte Israel fordi Norge står overfor de samme fiender som Israel.

7. oktober 2023 ble det overtydelig hvor korrekt det var. Massakren ble begått av unge palestinske menn som er lært opp til jødehat og jihad på skoler finansiert av Norge.

  • I tredje klasse lærte de å «ofre blodet» for å «eliminere maktrøverne» og «utrydde restene av utlendingene».
  • I femte klasse har de lært at martyrdød og jihad er «den mest viktige mening med livet» og at jøder er «fiender av islam».
  • Terroristene fra 7. oktober lærte i syvende klasse at Israel er «Satans tjener». Da fikk de også lære at «å ofre livet i kamp er det største». Året etter ble de fortalt at barn som deltar i jihad er «sikkerhetsventilen i samfunnet».
  • I tiende klasse ble de fortalt at døden er skjebnebestemt og at jihad er deres kall. «Og vårt rene blod, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare,» blir det messet i en annen skolebok.
  • I tolvte klasse har de lært om å «returnere» med våpen i hånd. Elevene har lært at det betyr at Israel blir borte.

Du må støtte Israel – nå mer enn noen gang. Israel er i en forsvarskrig for å hindre at 7. oktober 2023 aldri mer skal gjenta seg. Hamas skal bli vingeklippet, slik at de aldri mer har militær kapasitet. Iran og Hizbollah skal bli avskrekket. Nå må du støtte Israels forsvarskamp!

Med Israel for fred samler Israel-venner med ulikt politisk ståsted, ulik tro og livssyn. Vi har også forskjellig syn på israelsk politikk. Når det gjelder saker som er omstridt internt i det israelske samfunnet, formidler vi de store gruppenes ulike hovedsyn, uten som organisasjon å ta stilling til spørsmålene.

MIFF sprer informasjon gjennom nettsider, sosiale medier (se over), møter i lokalforeninger og nasjonale konferanser m.m. MIFF forsvarer også Israel i mediene og har aktuelle kampanjer. Etter 7. oktober-massakren er vårt innhold sett mange millioner ganger rundt på de ulike plattformene.

Her er bare noen smakebiter på MIFF-statistikken fra 7. oktober 2023 og fram til 23. september 2024:

  • Vekst fra 11.254 til 14.673 medlemmer i Norge
  • Over tusen nye medlemmer i Danmark og Sverige
  • 53,5 millioner annonsevisninger i Google
  • 4,4 millioner sidevisninger på miff.no
  • Rekkevidde til 2 millioner Facebook-kontoer
  • 6000 nye følgere på Facebook-siden
  • 3800 nye abonnenter på YouTube
  • 2300 nye følgere på TikTok
  • 1800 nye følgere på X
  • 1200 nye følgere på Instagram
  • 2,3 millioner videovisninger på Facebook
  • 1,5 millioner videovisninger på YouTube
  • 1 million videovisninger på TikTok

Les mer om MIFF og bli medlem nå!

Les artikkelen hvor MIFF korrigerer feil som stadig blir framsatt om Gaza og Hamas.

De generelle teknikkene som mediene bruker for å skape et falskt bilde av Israel

1. Konflikter hvor Israel er involvert blir dekket ekstremt mye mer enn andre konflikter som krever mange ganger flere menneskeliv.

2. Israels forsvarskamp blir ikke sammenlignet med andre lands krigføring.

3. Palestinske flyktninger blir nevnt ustanselig, selv om det har gått 75 år siden arabisk side tapte i forsøket på å utrydde den jødiske staten i 1948.

4. Levekårene til palestinerne blir ikke sammenlignet med arabiske naboland.

5. Folkeretten blir manipulert til kun å ramme den jødiske staten, og Israels rettigheter blir nesten aldri nevnt.

Les mer på temasiden Mediedekningen og bestill MIFFs bok Det falske bildet av Israel

Det skapes falske bilder av Israel i norsk skole, ikke bare på grunn av mange feil i læreverkene, men også fordi viktige elementer i det israelske narrativet er helt borte eller svært nedtonet. Klikk her for å lese faktasjekker og for å bestille MIFFs bok Opplært til fordommer.

Ingen verk nevner jødiske flyktninger fra arabiske land, og bare ett læreverk nevner Iran som en aktør i konflikten. Sterke anklager mot Israel blir framsatt, uten at Israels svar får komme fram

Mange skoleelever blir henvist av lærere til FN-sambandets infosider om Israel, Palestina og konflikten. Mange tror fn.no er en «nøytral og god» kilde.

Dette stemmer ikke. MIFF avdekket sommeren 2023 hvordan FN-sambandet misbruker skattepenger til å gi norske barn et falskt bilde av Israel. Organisasjonen er på ingen måte objektiv eller nøytral i forhold til Israel. FN-sambandet gjorde noen rettinger etter MIFFs første faktasjekk, men reagerte deretter med sjikanerende omtale av MIFF.

Selv etter 7. oktober-massakren er FN-sambandet uvillig til å kalle Hamas en terrororganisasjon.

Rapport om Gaza-krigen fra FNs granskningskommisjon

Mary McGowan Davis. (Foto: Jean-Marc Ferré, FN)
Mary McGowan Davis. (Foto: Jean-Marc Ferré, FN)
Mandag 22. juni kom rapporten til Mary McGowan Davis og hennes kommisjon. Les alle konklusjonene.

Granskningskommisjonens rapport til FNs menneskerettighetsråd ble publisert mandag 22. juni. Last ned fullversjon på engelsk her (184 siders Word-dokument).

Les kommisjonens konklusjoner og anbefalinger i sin helhet her.

 

Conclusions and recommendations

Concluding observations

The commission was deeply moved by the immense suffering of Palestinian and Israeli victims, who have been subjected to repeated rounds of violence. The victims expressed their continued hope that their leaders and the international community would act more resolutely to address the root causes of the conflict so as to restore human rights, dignity, justice and security to all residents of the Occupied Palestinian Territory and Israel. In relation to this latest round of violence, which resulted in an unprecedented number of casualties, the commission was able to gather substantial information pointing to serious violations of international humanitarian law and international human rights law by Israel and by Palestinian armed groups. In some cases, these violations may amount to war crimes. The commission urges all those concerned to take immediate steps to ensure accountability, including the right to an effective remedy for victims.

With regard to Israel, the commission examined carefully the circumstances of each case, including the account given by the State, where available. Israel has, however, released insufficient information regarding the specific military objectives of its attacks. The commission recognizes the dilemma that Israel faces in releasing information that would disclose in detail the targets of military strikes, given that such information may be classified and jeopardize intelligence sources. Be that as it may, security considerations do not relieve the authorities of their obligations under international law. The onus remains on Israel to provide sufficient details on its targeting decisions to allow an independent assessment of the legality of the attacks conducted by the Israel Defense Forces and to assist victims in their quest for the truth.

The commission is concerned that impunity prevails across the board for violations of international humanitarian law and international human rights law allegedly committed by Israeli forces, whether it be in the context of active hostilities in Gaza or killings, torture and ill-treatment in the West Bank. Israel must break with its recent lamentable track record in holding wrongdoers accountable, not only as a means to secure justice for victims but also to ensure the necessary guarantees for non-repetition.

Questions arise regarding the role of senior officials who set military policy in several areas examined by the commission, such as in the attacks of the Israel Defense Forces on residential buildings; the use of artillery and other explosive weapons with wide-area effects in densely populated areas; the destruction of entire neighbourhoods in Gaza; and the regular resort to live ammunition by the Israel Defense Forces, notably in crowd-control situations, in the West Bank. In many cases, individual soldiers may have been following agreed military policy, but it may be that the policy itself violates the laws of war.

The commission’s investigations also raise the issue of why the Israeli authorities failed to revise their policies in Gaza and the West Bank during the period under review by the commission. Indeed, the fact that the political and military leadership did not change its course of action, despite considerable information regarding the massive degree of death and destruction in Gaza, raises questions about potential violations of international humanitarian law by these officials, which may amount to war crimes. Current accountability mechanisms may not be adequate to address this issue.

With regard to Palestinian armed groups, the commission has serious concerns with regard to the inherently indiscriminate nature of most of the projectiles directed towards Israel by these groups and to the targeting of Israeli civilians, which violate international humanitarian law and may amount to a war crime. The increased level of fear among Israeli civilians resulting from the use of tunnels was palpable. The commission also condemns the extrajudicial executions of alleged “collaborators”, which amount to a war crime.

The Palestinian authorities have consistently failed to ensure that perpetrators of violations of international humanitarian law and international human rights law are brought to justice. The commission is concerned that continuing political divisions contribute significantly to the obstruction of justice for victims of violations by Palestinian armed groups. The absence of measures to initiate criminal proceedings against alleged perpetrators calls into question the stated determination of the Palestinian Authority to achieve accountability. In accordance with their legal obligations, the authorities must take urgent measures to rectify this long-standing impunity.

Comprehensive and effective accountability mechanisms for violations allegedly committed by Israel or Palestinian actors will be a key deciding factor of whether Palestinians and Israelis are to be spared yet another round of hostilities and spikes in violations of international law in the future.

 

Recommendations

The persistent lack of implementation of recommendations – made by previous commissions of inquiry, fact-finding missions, United Nations treaty bodies, special procedures and other United Nations bodies, in particular the Secretary-General and OHCHR – lies at the heart of the systematic recurrence of violations in Israel and the Occupied Palestinian Territory. Bearing in mind this wealth of guidance, the commission will not elaborate an exhaustive list of recommendations, which would repeat concerns registered by other bodies. Rather, the commission calls upon all duty bearers to implement fully all recommendations made by the above-mentioned bodies without delay in order to avert a crisis similar to that of summer 2014 in the future.

The commission calls upon all parties to fully respect international humanitarian law and international human rights law, including the main principles of distinction, proportionality and precaution, and to establish promptly credible, effective, transparent and independent accountability mechanisms. The right of all victims to an effective remedy, including full reparations, must be ensured without further delay. In this context, the parties should cooperate fully with the preliminary examination of the International Criminal Court and with any subsequent investigation that may be opened.

The commission also calls upon Israelis and Palestinians to demonstrate political leadership by both refraining from and taking active steps to prevent statements that dehumanize the other side, incite hatred, and only serve to perpetuate a culture of violence.

The commission calls upon the Government of Israel to conduct a thorough, transparent, objective and credible review of policies governing military operations and of law enforcement activities in the context of the occupation, as defined by political and military decision-makers, to ensure compliance with international humanitarian law and human rights law, specifically with regard to:

(a)           The use of explosive weapons with wide-area effects in densely populated areas, including in the vicinity of specifically protected objects;

(b)           The definition of military objectives;

(c)           The tactics of targeting residential buildings;

(d)           The effectiveness of precautionary measures;

(e)           The protection of civilians in the context of the application of the Hannibal directive;

(f)           Ensuring that the principle of distinction is respected when active neighbourhoods are declared “sterile combat zones”;

(g)           The use of live ammunition in crowd control situations.

  1. The review should also examine mechanisms for continuous review of respect for international humanitarian law and human rights law during military operations and in the course of law enforcement activities in the context of the occupation.
  2. The commission further calls upon the Government of Israel:

(a)           To ensure that investigations comply with international human rights standards and that allegations of international crimes, where substantiated, are met with indictments, prosecutions and convictions, with sentences commensurate to the crime, and to take all measures necessary to ensure that such investigations  will not be  confined to individual soldiers alone, but will also encompass members of the political and military establishment, including at the senior level, where appropriate;

(b)           To implement all the recommendations contained in the second Turkel report, in particular recommendation no. 2 calling for the enactment of provisions that impose direct criminal liability on military commanders and civilian superiors for offenses committed by their subordinates, in line with the doctrine of command responsibility;

(c)           To grant access to Israel and the Occupied Palestinian Territory for, and cooperate with, international human rights bodies and non-governmental organizations concerned with investigating alleged violations of international law by all duty bearers and any mechanisms established by the Human Rights Council to follow up on the present report;

(d)           To address structural issues that fuel the conflict and have a negative impact on a wide range of human rights, including the right to self-determination; in particular, to lift, immediately and unconditionally, the blockade on Gaza; to cease all settlement-related activity, including the transfer of Israel’s own population to the occupied territory; and to implement the advisory opinion rendered on 9 July 2004 by the International Court of Justice on the legal consequences of the construction of a wall in the Occupied Palestinian Territory;

(e)           To accede to the Rome Statute.

  1. The commission calls upon the State of Palestine:

(a)           To ensure that investigations into violations of international humanitarian law and international human rights law, including international crimes, by the Palestinian Authority, the authorities in Gaza and Palestinian armed groups, where substantiated, comply with international human rights standards and that full accountability is achieved, including through criminal proceedings;

(b)           To accelerate efforts to translate the declarations on Palestinian unity into tangible measures on grounds that would enable the Government of national consensus to ensure the protection of human rights and to achieve accountability for victims.

  1. The commission calls upon the authorities in Gaza and Palestinian armed groups:

(a)           To respect the principles of distinction, proportionality and precaution, including by ending all attacks on Israeli civilians and civilian objects, and stopping all rocket attacks and other actions that may spread terror among the civilian population in Israel;

(b)           To take measures to prevent extrajudicial executions and eradicate torture, cruel, inhuman and degrading treatment; to cooperate with national investigations aimed to bring those responsible for violations of international law to justice; and to combat the stigma faced by families of alleged collaborators.

  1. The commission calls upon the international community:

(a)           To promote compliance with human rights obligations, and to respect, and to ensure respect for, international humanitarian law in the Occupied Palestinian Territory and Israel, in accordance with article 1 common to the Geneva Conventions;

(b)           To use its influence to prevent and end violations, and to refrain from encouraging violations by other parties;

(c)           To accelerate and intensify efforts to develop legal and policy standards that would limit the use of explosive weapons with wide-area effects in populated areas with a view to strengthening the protection of civilians during hostilities;

(d)           To support actively the work of the International Criminal Court in relation to the Occupied Palestinian Territory; to exercise universal jurisdiction to try international crimes in national courts; and to comply with extradition requests pertaining to suspects of such crimes to countries where they would face a fair trial.

685.        The commission recommends that the Human Rights Council consider conducting a comprehensive review of the implementation of the numerous recommendations addressed to the parties by its own mechanisms, in particular relevant commissions of inquiry and fact-finding missions and explore mechanisms to ensure their implementation.

Gi MIFFs bøker som julegave til deg selv og andre

  1. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  2. Bli medlem av MIFF (fra kr. 4 per uke)
  3. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart