Nå som Midtøstens himmel er mer fylt enn noen gang på grunn av den pågående konflikten i Syria, møter Israels luftforsvar nye og ukjente utfordringer, skriver Anna Ahronheim i Jerusalem Post.
Selv om det er lite tvil om det israelske luftforsvarets evner i slike omstendigheter, er utstyret en annen sak. Mange av flyene er rundt 30 år gamle, mens de fleste russiske flyene sannsynligvis er helt nye.
Israel forsøker å opprettholde sitt teknologiske forsprang og å øke sine angrepsevne. Innkjøpet av 50 F35-fly fra USA skal gi Israel dominans i Midtøstens lufttrafikk de neste 40 årene.
Flyet er en avansert maskin, og skal kunne unngå raketforsvarssystem, deriblant de russiske S300 og S400 som er plassert i Syria. I motsetning til F15- og F16-fly skal sannsynligvis ikke F35-flyene brukes til operasjoner i Syria eller Gaza.
Samtidig har Israel fortsatt et strategisk problem når det gjelder å kjempe asymmetriske konflikter mot ukonvensjonelle styrker bevæpnet med avansert teknologi, mener Ahronheim.
Islamsk Stat og Hizbollah står mellom å være asymmetriske og konvensjonelle styrker, og fortsetter å kjempe mot vestlige luft- og bakkestyrker med relativ suksess. Det kom tydelig fram da et fly ble skutt ned av IS over Syria eller Irak.
Hizbollah er kjent for å ha et massivt lager av avanserte våpen fra deres iranske beskyttere. Disse teknologiske fremskrittene, samt erfaring fra slagmarken i Syria, har gjort gruppa til en av Israels farligste fiender.
Mens Israel har avanserte rakettforsvarssystem, som Iron Dome-batteriene, Davids slynge og Arrow, har disse systemene problemer med å skyte ned små, men potensielt farlige, droner som kan infiltrere Israels luftrom.
Drone-trusselen er ikke ny. Hizbollah brukte iranske Ababil-droner i løpet av Den andre Libanon-krigen. Videre forsøkte Hamas å sende droner til Tel Aviv da de kjempet mot Israel i 2014.
Selv om disse dronene er blitt skutt ned av Israels luftforsvar, skal Hassan al-Laqis, en av Hizbollahs topp-innovatører, ha oppgradert gruppas droner for både angrep og etterretningsbruk. Al-Laqis skal også ha gjort Hizbollahs interne telekommunikasjonssystem vanskelige å bryte.
Israel er kjent for å være verdensledende innen elektronisk krigføring, særlig innenfor luftforsvaret. I november lanserte firmaet Elbit Systems et system som skal kjempe mot trusselen som droner utgjør.
Ifølge Elbit er ReDrone-systemet «designet for å kunne oppdage, identifisere, spore og utslette forskjellige typer droner som blir flydd innenfor et spesifikt område.»
Systemet, som kan håndtere flere droner samtidig, kan også skille mellom dronens signal og fjernkontrollens signal. I tillegg kan systemet forstyrre kommunikasjonen mellom dronen og operatøren ved å blokkere signalene som sendes ut. Dermed forhindres dronen i å utføre et angrep eller samle etterretning.
Mens Israel fokuserer på å forbedre teknologien innenfor dette området, mangler landet fortsatt et system som kan beskytte mot bombekastere.
Green-Rock, eller Wind Shield-systemet, som ble utviklet av Israel Aerospace Industries datterselskap ELTA, ble brukt i 2014 for å advare mot innkommende ild, men det kan ikke avskjære angrep.
Mot slutten av operasjon Protective Edge i 2014 tok Hamas i bruk bombekastere for korte distanser. Dette hadde dødelig resultat. Iron Dome-batteriene stanset 799 raketter av totalt 4594 raketter som ble skutt mot Israel.
Det antas at Israel står mot en trussel av flere tusen raketter som angriper hjemmefronten i landets neste krig med Hizbollah. På tross av forsvarets avanserte luftforsvarssystem, er Israel ikke forberedt på å møte en slik trussel. Hvis luftforsvaret skal seire i sin neste runde mot Hizbollah og Hamas, burde det være klar til å kjempe nærmere bakken, avslutter Ahronheim.