Jerusalem kommune ønsker å gå videre med planene om å gjøre den gamle internasjonale flyplassen i Jerusalem, Atarot, om til en ny bydel med 9000 boliger. Dette området ligger utenfor 1967-linjene, skriver Jerusalem Post.
Flyplassen i Jerusalem var operativ fra 1924 til år 2000, da den ble stengt ned på grunn av den Andre intifada. Den åpnet aldri opp igjen og de siste tiårene har området stått helt forlatt. Nå skal det fornyes og utvikles.
Hvis prosjektet går gjennom vil det forandre den 124 hektar store tomten til et helt nytt nabolag, med parker, hotell, offentlige bygninger, forretninger og seniorboliger. Planen er også å bevare den historiske flyplassterminalen.
Men planene møter motbør hos palestinske myndigheter (PA) og deler av det internasjonale samfunn. EUs representant til PA, Sven Kuhn von Burgsdorff, sier planene setter en potensiell tostatsløsning i fare og skaper et skille mellom Jerusalem og Vestbredden. Han besøkte nylig det aktuelle området.
Israel fastholder at Jerusalem er den jødiske statens forente hovedstad og at slike prosjekter vil gi sårt tiltrengte boliger og forbedre livskvaliteten i byen. Jerusalems varaordfører Fleur Hassan-Nahoum er fornøyd med avgjørelsen.
– Jerusalem er en raskt voksende by med nesten en million innbyggere, og vi trenger flere nabolag for at unge mennesker skal få råd til å kjøpe bolig og etablere seg i hovedstaden. Det er allerede utviklet en blomstrende industri- og kommersiell sone i Atarot. Å bygge et boligområde på en gammel og forlatt flyplass er ikke bare smart med tanke på planlegging, men det vil forbedre hele dette området for både jøder og arabere, sier hun.
Hvis du ønsker å lese mer om historien til flyplassen i Jerusalem, kan du klikke på denne lenken for å lese en lengre artikkel i Times of Israel.
OPPDATERT: Times of Israel melder at planene foreløpig er satt på is på grunn av press fra amerikanske myndigheter.