De palestinske skolebøkene som ble tatt i bruk skoleåret 2019-2020 var mye mer ekstreme enn tidligere. Vold, martyrdød og jihad er tema gjennom alle tolv år i palestinsk grunnskole, meldte MIFF 9. oktober 2019. Vi oversatte 44 eksempler til norsk som dokumenterte dette.
Til tross for at Norge holdt bistand tilbake og forsøkte med «konstruktiv dialog», ble de palestinske skolebøkene for skoleåret 2020-2021 ikke noe bedre. Endringene i det problematiske innholdet var minimale, og ble dels til det verre.
En større andel av palestinske barn går på skoler drevet av FN-organisasjonen UNRWA. FN-skolene bruker palestinske myndigheters (PA) pensumlitteratur, men det er blitt hevdet i debatten at FN-skolene tilpasser sin undervisning og luker bort det mest problematiske innholdet.
Det viser seg å være feil, viste en rapport som kom 13. januar. Som MIFF skrev samme dag er den norske bistanden til UNRWA med på å finansiere skolemateriell som
- gir opplæring i hat
- oppvigler til vold
- fremmer jihad og martyrdød
- løfter opp terrorister som rollemodeller
- oppmuntrer barn å «forsvare moderlandet med blod»
- omtaler Israel som «Fienden» og «den sionistiske okkupasjonen»
- viser kart hvor Israel er utslettet
- fordømmer israelsk-palestinsk samhandel
I direktesendingen 22. januar viste vi konkrete eksempler fra rapporten og viste intervju med Arik Agassi, som er forsker ved IMPACT-se (starter fra 14.50). Her får du blant annet høre hvordan UNRWA reagerte på avsløringen.
Kilder:
Review of UNRWA-Produced Study Materials in the Palestinian Territories (full rapport, 46 siders PDF)