Sist uke ble en shekel-mynt utgitt i Judea i år 66 solgt for 6,3 millioner kroner under en auksjon i New York. År 66 var det første året i det jødiske opprøret mot Roma. De hebraiske ordene «israelsk shekel [år] 1» står på forsiden av mynten og på baksiden står det «Det hellige Jerusalem».
Man skulle tro at det ikke ville være vanskelig å forstå at denne mynten er en del av den jødiske historien i Israel. «Det hellige Jerusalem» kan neppe referere til muslimenes forhold til byen, da denne mynten ble laget 500 år før Muhammed ble født.
Likevel klarer den offisielle PA-avisen, Al-Hayat Al-Jadida, å beskrive mynten som en «antikk palestinsk mynt». De hevder den er en del av «palestinsk kulturell tradisjon».
Politisert mynt
Det er ikke uvanlig at de palestinske myndighetene benekter jødiske historie i Israel. Artikkelen som ble skrevet om denne mynten er annerledes, forteller Palestinian Media Watch. Den påstår at mynten som ble funnet i Israel er en del av «palestinsk kulturell tradisjon», men nevner også det jødiske opprøret mot romerne. Dette er nærmest en anerkjennelse av jødisk historie i Israel.
Artikkelen sier også at jødenes «politiske agenda» utnytter salget av mynten fra det andre tempelets tid. Det er dessverre vanlig kost fra PA, som kategoriserer ethvert arkeologisk funn om Israels fortid som en del av «den politiske agendaen».
– Salget er en mulighet for jødiske og vestlige vitenskapsmenn til å bruke det jødiske opprøret mot romerne i Palestina som en politisk agenda, og koble sammen dette lokale opprøret med etableringen av den israelske okkupasjonsstaten, står det i artikkelen i den palestinske avisen.
Judea, ikke Palestina
Artikkelforfatteren har nok ikke lest nok historie, for selv om det hevdes at det jødiske opprøret mot romerne skjedde i Palestina, så skjedde det jo i Judea. Romerne endret navnet fra Judea til Palestina først i år 135, etter Bar Kochba-opprøret. Navnendringen skjedde ikke fordi innbyggerne kalte seg selv palestinere, men fordi romerne prøvde å distansere innbyggerne, jødene, fra sitt eget land, Judea, for å få kontroll og for å straffe dem for opprøret.
Al-Hayat Al-Jadida kommenterer også at det er uforståelig hvorfor mynter og antikke gjenstander fra denne tidsepoken vanligvis har liten interesse for palestinere og arabere. Kanskje fordi funnene i hovedsak er jødiske? Kanskje fordi inskripsjoner og myntpreg har tekst på hebraisk?