Ingen første mai feires uten fagforeningenes faste utfall mot Midtøstens eneste fungerende demokrati. Etter Arbeiderpartiets landsmøte er det ikke uventet at det kommer paroler om anerkjennelse av en palestinsk stat. I tillegg ser det ut til at rop om heving av blokaden i Gaza, samt tradisjonelle slagord om boikott av Israel, vil komme i fokus. Paroler innenfor dette temaområdet er dette året forhåndsannonsert i byer som Oslo, Bergen, Trondheim, Ålesund, Arendal og Mo i Rana. ”Stopp blokaden av Gaza – Anerkjenn Palestina”, skal det for eksempel ropes etter vedtak fra LO i Bergen.
Her kan du lese ti grunner til at Israel-boikott er umoralsk og hindrer fred.
Grunnleggende om blokaden
La oss se litt nærmere på blokaden det protesteres mot. Vi tillater oss å minne om at blokaden av Gaza først og fremst er en sjøblokade. Den ble erklært lovlig i en FN-rapport allerede i 2011. Å heve den lovlige sjøblokaden av Gaza vil sette både israelske og palestinske liv i fare. Forestillingen om en blokade ved grensen til Israel er en myte. Til og med Hamas-leder Ismail Haniyeh sa allerede i 2012 at blokaden var over.
Ved grensestasjonene mellom Israel og Gaza er det ingen generell blokade. Der er det grensekontroll med restriksjoner på innførsel og utførsel av visse produktgrupper. Det er ingen restriksjoner på innførsel av mat og medisiner. Det er imidlertid forbudt å innføre våpen til Gaza, og det er ilagt begrensninger på 34 spesifiserte produktgrupper som ofte er i bruk av terrororganisasjonene – for eksempel til rakettproduksjon og utbygging av terrortunneler. Her kan du lese de israelske myndighetenes komplette liste over slike produkter. Alle produkter som ikke står på listen, slippes inn i Gaza uten hindring.
Gaza-trafikken så langt i 2015
Dag-for-dag-statistikken over trafikken mellom Israel og Gaza gjøres offentlig tilgjengelig av det israelske myndighetsorganet som koordinerer grensesamarbeidet, COGAT (med noen ukers forsinkelse i publiseringen av dagsrapportene). Ynetnews.com oppsummerte søndag 26. april Gaza-trafikken så langt i 2015. Siden begynnelsen av året og fram til artikkelen ble publisert, hadde 33.000 lastebiler kjørt inn i Gaza gjennom grensestasjonen Kerem Shalom. De hadde fraktet inn mer enn 990.000 tonn med varer og utstyr. I snitt hadde 440 lastebiler passert gjennom grensestasjonen hver arbeidsdag, og statistikken er stigende. Hver arbeidsdag i april passerte 523 lastebiler grensestasjonen på vei inn til Gaza. Tilsvarende tall i 2014 var 255 daglige lastebiler.
Også den andre veien var det stor trafikk. I årets første kvartal ble det registrert 40.000 grensepasseringer fra Gaza til Israel. Halvparten av passeringene ble gjort av handelsfolk. Det har blant annet sammenheng med at bøndene i Gaza dette året har fått importavtaler med Israel. De siste årene har det blitt eksportert gradvis mer varer fra Gaza til omverdenen, ettersom Israels tidligere restriksjoner på dette har blitt løftet skritt for skritt.
14.000 tonn byggematerialer onsdag
En del bygningsmaterialer, blant annet sement og armeringsjern, står på listen over begrensede produkter. Israel har møtt beskyldninger om at dette hindrer gjenoppbyggingen av Gaza. Men det er ikke tilfelle at slike produkter konsekvent nektes innført, selv om de kontrolleres og begrenses. Onsdag denne uken ble den største enkeltforsendelsen av byggevarer siden Gaza-krigen 2014 innført til Gaza. På bare denne ene dagen tillot Israel import av 14.000 tonn byggevarer til Gaza, ifølge nyhetsbyrået AFP. Byggematerialene utgjorde 354 lastebillass.
Problemet er at Hamas allerede på høsten gikk i gang med å bygge ut nye terrortunneler med deler av sementen som har blitt innført. Israel har gjort det klart at de vil heve alle restriksjoner på byggematerialer til Gaza når Hamas slutter å beslaglegge materialer for bruk i terrorangrep.
Egypt krever sin rett
Det er noe annet enn signalene som har kommet fra Egypt, den andre nasjonen som også deler grense med Gaza. Grensen har for det meste vært stengt siden Hamas kom til makten, bare med begrenset åpning i korte perioder. Etter krigen i fjor sommer har de holdt grensen totalt stengt nesten hele tiden. Grensen vil forbli stengt inntil de palestinske selvstyremyndighetene overtar kontrollen over grensen, var signalet fra egyptiske myndigheter i mars, ifølge i24news.tv. Det kan de med rette kreve, for det var dette som ble inngått avtale om når våpenhvile og gjenoppbyggelsesplan ble fastlagt i høst. Og Hamas’ vrangvilje mot å oppfylle avtalen om å gi PA kontroll over noe som helst på territoriet sitt er etter manges oppfatning selve hovedårsaken til at gjenoppbyggingen drøyer. Neri Zilber fra The Washington Institute argumenterer for det i en fyldig artikkel.
Så lenge PA ikke får overta kontrollen over grensepostene i henhold til avtalene fra i høst, har de ikke oppfylt sin del av betingelsene for at Egypt og Israel skal åpne slusene for fri import. Men mens Egypt krever sin rett og holder grensen stengt, ser vi altså en økende handelstrafikk mellom Israel og Gaza. Egypt går dessuten hardt til verks mot nettverket av smuglertunneler under grensen i Sinai. Men Egypts totale blokade av Gaza er det ingen som roper slagord om på 1. mai. At Egypt ikke kommer til å få kritikk i årets 1. mai-tog er like sikkert som at Israel ikke kommer til å bli takket for at de strekker seg mye lenger enn det våpenhvileavtalen forplikter dem til.