Det nystartede selskapet Deep Optics, med base i den israelske byen Petach Tikva, har de tre siste årene jobbet med å utvikle briller som automatisk justerer styrken, og det vil skje på brøkdelen av et sekund.
Brillene, som har fått navnet Omnifocals, vil ha to optiske sensorer og et batteri innebygget i innfatningen, og vil bli tilgjengelig i mange forskjellige utforminger og farger.
Sensorene på innsiden av innfatningen vil følge pupillenes bevegelser for å bestemme den eksakte distansen til objektet han eller hun ønsker å fokusere på.
Deretter vil et elektrisk signal bli sendt til et gjennomsiktig lag av flytende krystaller i brilleglasset. Signalet får de flytende krystallene til å endre posisjon slik at lyset blir bøyd. Det gjør at brilleglassets fokus blir endret slik at brukeren kan se klart uansett hvor nært eller langt unna objektet måtte være.
– Brukeren trenger ikke å gjøre noe. Det er nok å bare se gjennom brillene akkurat som med helt vanlige briller, sier medoppfinner og direktør Yariv Haddad i et intervju med MIT Technology Review.
Disse brillene vil bli spesielt nyttige for de som er over 40-50 år gamle og dermed ikke kan se skarpt på leseavstand. Med brillene fra Deep Optics vil det ikke være nødvendig å kjøpe lesebriller eller briller med progressive glass.
Teknologien kan også bli brukt i såkalte VR-briller (kunstig virkelighet) for å redusere eller bli kvitt problemet med at brukerne blir «sjøsyke«.
Yariv Haddad anslår at det vil ta inntil to år før Deep Optics har klar en prototype som kan tas i bruk og testes. Selskapet meldte i mars at de har mottatt rundt fire millioner amerikanske dollar i risikovillig kapital fra investorer, deriblant den franske brilleglassprodusenten Essilor.
De grunnleggende komponentene for en prototype er klare, men det gjenstår mye arbeid med å justere glassene, analysere pupillenes posisjon korrekt og stabilt, og å tilpasse batteri og elektronikk slik at alt får plass i brilleinnfatningen.
Video om brillene fra Deep Optics på Youtube.
Se video om brillene fra Daily Mail på Youtube.
Kilder: The Algemeiner, MIT Technology Review og Daily Mail.