Gilo er en ny bydel i Jerusalem. Fra Gilo er det bare 4 km til Israels nasjonalforsamling Knesset i Jerusalem sentrum. I Gilo bor det israelere.
Beit Jalla er en landsby i utkanten av Betlehem. I Beit Jalla bor det kristne arabere. Mellom Gilo og Beit Jalla går det en liten dal som bare er et par hundre meter bred.
Relativt tidlig under intifadaen begynte araberne å skyte fra Beit Jalla mot Gilo. Det var en hard kjerne på syv tanzimaktivister som nesten hver kveld tok seg inn i de kristne arabernes hus med maskingevær for å skyte mot Gilo. Formålet var å få israelerne til å skyte så kraftig tilbake at den kristne landsbyen ble jevnet med jorden. På den måten ville Arafat mobilisere hele verdenskristenheten mot Israel.
NRKs første innslag
Det første innslaget om Gilo/Beit Jalla-skytingen kom i Dagsrevyen den 23.10. Studioinnledningen fortalte om «samanstøytar mellom israelske soldatar og palestinske demonstrantar». I innslaget om Gilo og Beit Jalla sa man blant annet at «israelerne satte i gang et angrep mot landsbyen Beit Jalla fordi de mente at palestinerne hadde skutt mot en jødisk bosetting» (= mot Gilo).
Legg merke til språket. Den voldsomme og nesten daglige maskingeværskytingen mot Gilo fra Beit Jalla er bare noe israelerne «mener». Men når Israel forsvarer seg, da er det Israel som «setter i gang et angrep». Dessuten sier NRK ingen ting om Arafats åpenbare hensikt med å skyte mot Israels hovedstad fra akkurat denne kristne arabiske landsbyen.
NRKs neste innslag
Dagsrevyens neste innslag om Gilo og Beit Jalla kom den 29.10. Denne dagen får seerne en ganske lang temareportasje. En 77 år gammel araber i Beit Jalla og en 77 år gammel israeler i Gilo intervjues. Begge snakker med gammel og ulykkelig stemme og trist ansiktsuttrykk. «Gilo ble anektert av Israel etter seksdagerskrigen og ble en av Jerusalems drabantbyer», forklarer Sunnanå. Gilo er «erobret og anektert jord». Om det arabiske intervjuobjektet sier han: «Den jødiske staten har ødelagt hans liv». Innslaget med det israelske intervjuobjektet er forståelsesfullt når mannen forteller om erfaringene sine fra sovjettidens jødehat. Men Dagsrevyen levner ikke mannen noen rett til å bo i fred i Gilo.
I utgangspunktet presenterer denne reportasjen seg som «balansert». En part fra hver side får ordet. Men balansen tipper fort over. Sunnanå «avgjør» summarisk borett-spørsmålet i arabisk favør og i lys av arabisk historieskriving. Dessuten fortier han fremdeles formålet med den arabiske skytingen fra den kristne landsbyen.
Nå har svært mange kristne arabere fra Beit Jalla protestert kraftig mot at tanzimfolkene daglig skyter fra husene deres. BBC har sluppet slike intervjuobjekter til på luften. Men det gjør man altså aldri i NRK.