En reportasje i fagbladet Journalisten bekrefter at de fleste redaktørene var politisk motivert da de avslo MIFFs annonse spalteplass i august.
Noen få redaktører henviser til annonsens utforming, men «de fleste av redaktørene viser imidlertid til annonsens politiske innhold som årsak til at den ikke kom på trykk», skriver journalist Trygve Aas Olsen.
Bakgrunn for annonsenekt-saken
Ville ikke ha politisk annonse
– Vi vurderte det slik at vi ikke ville ha politiske annonser, svarer Odd Birger Grønli fra Steinkjeravisa. Det kommer imidlertid ikke frem i Journalistens artikkel om det er vanlig for avisen å avvise politiske annonser.
Styreleder i MIFF, Gabriel Edland, reagerer på at verken Lokalavissamkjøringa eller Steinkjeravisa informerer om slike forbehold, dersom dette er vanlig redaksjonell praksis.
– Er dette vanlig praksis for avisen? Dersom avisen har slike forbehold for politiske annonser, burde det kommet tydelig frem. Det hadde vært morsomt å se hvor noe slikt blir slått fast, sier han i et telefonintervju med Miff.no.
Så vidt Miff.no kjenner til, er Lokalavissamkjøringa benyttet til landsdekkende politiske annonser ved flere anledninger, særlig i norske valgkamper.
Anerkjenner ikke 67-grensen
– Den [MIFFs annonse] hadde et propagandistisk preg, hevder redaktør Jan Fossen i avisen Varingen. Han la til at avisen ikke anerkjenner Israels eksistens innenfor 1967-grensene, men kun innenfor grensene fra 1948.
MIFFs leder kommenterer avslaget slik:
– Det her er politiske standpunkter som lokalavis-redaktøren skal få stå for. Men en avis bør bringe et nyansert bilde av situasjonen. Når de avviser vår annonse har de lite tiltro til leserne og deres evne til å bedømme stoffet, mener Edland.
Opphetet stemning
Anders Aaserud i Sande Avis argumenterte med at den opphetede stemningen i Midtøsten, gjorde at han måtte nekte annonsen plass i lokalavisen.
– Det var på grunn av den opphetede stemningen som var i Midtøsten. Annonsen var veldig offensiv, sier han til Journalisten.no.
Gabriel Edland kommenterer at det nettopp var viktig for MIFF å profilere et lite omtalt synspunkt, når saken var så opphetet.
– Det er viktig at også andre sider av saken får komme frem. I den opphetede stemningen som jo var, følte vi det var viktig for oss å komme frem. Det å unndra informasjon om en av partene er veldig, veldig betenkelig.
Likevel understreker han at heller ikke Israel-venner ønsker å ha monopol på norske medier.
– Det er viktig at det kommer frem nyansert informasjon, fra begge sider. Vi trenger å få høre fra begge parter, mener Edland.
Avvist på grunn av utformingen
Avisen Øyene kom ikke med noe politisk argument for sitt annonseavslag overfor Journalisten.no. Det var snarere utformingen av annonsen lokalavisen reagerte på.
– Det hadde noe med utformingen å gjøre, den så ut som en redaksjonell tekst, sier redaktør Tor Aslesen.
Gabriel Edland reagerer kraftig på dette utsagnet.
– Det er jo ikke veldig troverdig å si noe sånt. Avisen kunne bare satt inn en liten tekstlinje hvor de presiserte at «dette er en annonse». Dette er jo ikke noe uvanlig i andre aviser, når dette kan misforstås. Den saken kunne de ordnet veldig greit selv, avslutter han.
MIFFs logo og kontaktinformasjon hadde en godt synlig plass i tekstannonsen. Se utformingen her.