I følge tall fra amerikanske myndigheter skal hele 150.000 bakke-til-luft raketter være i hendene på ikke-statlige, bevæpnede grupper verden over. Dette utgjør en formidabel trussel, ikke bare mot militære fly, men også mot sivile.
Israel fikk oppleve denne trusselen faretruende nær 28. november 2002, da to raketter ble avfyrt mot et israelsk fly som tok av fra Moi internasjonale flyplass i Mombasa i Kenya.
Siden den gang har Israel hatt stor oppmerksomhet på å utvikle forsvarssystemer for sivile fly.
– Jeg ønsker selv at flyet jeg sitter på med skal ha installert et antimissilsystem mot varmesøkende bakke-til-luft-missiler når det flyr over utsatte områder, sier systemingeniør Leora Topaz i Elbit til Teknisk Ukeblad.
Selskapet har utviklet et system som oppdager den angripende raketten med hjelp av infrarøde sensorer og sender ut en laserstråle som får raketten til å endre retning bort fra flyet. «Det israelsk-utviklede forsvarssystemet anses for å være et av verdens mest avanserte i sitt slag, og kan, i følge El-Op, operere uten restriksjoner fra samtlige luftfartsrom over hele verden,» skriver Teknisk Ukeblad.
Verken SAS eller Norwegian har umiddelbare planer om å utstyre sine fly med rakettforsvarssystemer, men sier de følger nøye med på utviklingen.
– Vi har ikke planer om å installere anti-missil-systemer på flyene våre, men vi følger nøye med på utviklingen, sier Monica Hovland, informasjonskonsulent i SAS.
– Urolige situasjoner i Midtøsten eller andre steder kan aktualisere dette, sier Åsa Larsson, pressetalskvinne i Norwegian.
Elbit er et stort israelsk selskap for sikkerhetsutstyr. I 2009 ble selskapet kastet ut av Oljefondet, fordi det hadde levert overvåkningsutstyr til Israels sikkerhetsbarriere på Vestbredden. Det er uklart om den rødgrønne regjeringen også vil boikotte selskapets systemer som kan gi sikkerhet til norske fly.