En israelsk vinprodusent planlegger å bygge et anlegg til nesten 65 millioner kroner i det sentrale Kina. Det gjør de for å ta del i det som er blitt et av verdens største marked for vin. Produsenten Hayotzer har inngått en foreløpig avtale med Pen Dun-konsernet om å starte en felles vinproduksjon, skriver avisen Yedioth Ahronot.
– Jeg ble tatt imot som om jeg var en jødisk nobelprisvinner. De er veldig entusiastiske til jøder og jødisk kreativitet. De sier at jødisk og kinesisk kultur er svært like og at begge er tusenvis av år gamle. De ser også på kosher-symbolet som et kvalitetsmerke, sier Guy Edri, administrerende direktør i Hayotzer.
Hayotzer, en av Israels største vinprodusenter, vil ha en eierandel på 20-25 prosent og vil gi råd om dyrking og framstilling av vin til sin kinesiske samarbeidspartner. Kina er for øyeblikket verdens fjerde største forbruker av vin, men det er anslått at de vil gå forbi Frankrike og Storbritannia i 2020. Da er bare USA som bruker mer.
Kina kjøper allerede store mengder israelsk vin. Da Edri nylig møtte kinesiske vinimportører på en vinmesse i Kina, fikk han en bestilling på 40.000 flasker. Det er en bestilling man bare kan drømme om i Israel, med sine 8,5 millioner innbyggere.
– Kina er et mekka for israelske vinprodusenter. Det er et av de største markedene for vin i hele verden. Vi spøker med at hvis vi bare selger vin til en landsby i Kina, så kan vi alle pensjonere oss. Kineserne har stor respekt for israelsk historie og teknologi, sier Adam Montefiore, som er vinskribent for avisen Jerusalem Post.
En av utfordringene for israelske bedrifter som ønsker å satse i Kina er landets byråkrati. Og mange vinprodusenter vil nok riste på hodet over at produktene deres blir blandet med mineralvann for å appellere til kineserne, som liker søtere drinker.
– Drikke vin handler for mange mer om status enn å like vin, sier Montefiore.
Kineserne er sultne på israelsk teknologi og israelske selskaper vil mer enn gjerne tilby dem det. Over 1000 israelske selskaper skal ha opprettet butikker i Kina, og store delegasjoner med kinesiske forretningsmenn besøker Israel hvert eneste år.
Kina er også blitt Israels tredje største handelspartner, etter USA og Den europeiske union. Israels eksport til Kina var i fjor på over 25 milliarder kroner, en oppgang fra 2,4 milliarder kroner for bare noen få år siden. De siste årene har verdens mest folkerike nasjon også investert 120 milliarder kroner i israelske teknologiselskaper.