I over 1400 år er det jødiske folket blitt undertrykt og forfulgt av arabiske og muslimske grupper i Midtøsten. Helt fra jødene begynte å gjenoppbygge en stat i sitt historiske og religiøse kjerneland, ble de møtt med avvisning, hatkampanjer, vold og terror.

Etter at arabiske land ble selvstendige fra europeiske kolonimakter, kom forfølgelsen av jødene tilbake med full styrke. Jødene som var en minoritet på omlag 2 prosent spredt omkring i Nord-Afrika og Midtøsten for hundre år siden, har etablert en stat på mindre enn 0,2 prosent av landområdet.

Selv om jødenes fiender har drevet dem ut av 99,8 prosent av området, fortsetter de krigen mot jødene i Israel. 7. oktober-massakren var en del av denne krigen. Det er også palestinske myndigheters hatopplæring og belønningssystem for terror.

Denne krigen må ta slutt!

Dessverre er det sterke krefter i Norge som støtter kampen for å undergrave verdens eneste jødiske statIsrael er i flere tiår blitt  demonisert av NRK, nyhetsbyrået NTB og andre medier. Norske skolebøker og den statsfinansierte elevsiden fn.no er fulle av feil om Israel. Etter 7. oktober 2023 har også regjeringen, med Jonas Gahr Støre og Espen Barth Eide i spissen, markert seg som noen av de mest anti-israelske politikerne i Europa. 

Denne propagandakrigen må ta slutt nå!

Hvis du er enig, bli medlem av MIFF nå!

Dersom du ikke vet hva du skal tenke om Israel

 

Dersom du støtter det jødiske folkets rett til sitt nasjonale hjemland i Israel

 

Dersom du allerede er medlem av MIFF

En lang rekke ganger, lenge før Gaza-krigen i 2023, er Israel blitt anklaget for folkemord mot palestinerne. Anklagen er blitt framsatt for å demonisere verdens eneste jødiske stat. 

Da PA-president Mahmoud Abbas besøkte Tyskland i 2022, anklaget han for eksempel Israel for å ha «begått 50 Holocaust» mot palestinerne. I Holocaust ble to tredeler av Europas jødiske befolkning drept av nazistene. Som kontrast har antallet arabiske innbyggere i Gaza og Vestbredden (Judea og Samaria) økt med fire hundre prosent etter 1948. Folkeveksten skjøt fart etter at Israel fikk kontroll over områdene i 1967.

Les mer på temasiden Løgnanklagene mot Israel om folkemord og etnisk rensning og artikler relatert spesielt til Gaza

7. oktober 2023 gjennomførte Hamas og Islamsk Jihad, støttet av Iran, den største massakren på sivile jøder siden Holocaust. Over 1200 israelere ble drept (kart, bilder og videoer), 251 kidnappet og over 4.800 skadet. Helt siden etableringen i 1988 har Hamas uttrykt drømmen om å utslette Israel og begå massakrer mot jøder. Bare israelske sikkerhetstiltak har forhindret dette tidligere. Bare israelske forsvarstiltak mot Hamas kan hindre at det skjer igjen. Hamas sier at de vil gjenta slike massakrer inntil Israel er utslettet.
 
8. oktober 2023 gikk også Hizbollah inn i krigen. De truet Israel med 150.000 raketter fra Sør-Libanon. Hizbollah er en shia-muslimsk terrororganisasjon som opererer i Libanon på vegne av Iran. Hizbollah står på terrorlistene til USAEUCanada og Australia, og er forbudt i Tyskland.
 

I 2014 påpekte MIFF de mange likhetene mellom Hamas og Islamsk Stat. Dessverre ble varslene ignorert av de fleste politikere og medier i Norge. Det ultimale målet til Hamas er systematisk blitt fordreid av for eksempel NRK.

Palestinske selvstyremyndigheter (PA) belønnet de etterlatte til de drepte terroristene med 20.000 kroner i en første utbetaling, senere kommer 3.800 kroner i måneden på livstid. Belønningen av terror er sponset av dine skattepenger.

De palestinske terroristene rykket inn i israelske landsbyer på en sabbatsmorgen, og israelske grensevakter ble tatt på sengen. De drepte et stort antall sivile – eldre, kvinner, barn – dødstallene har nå oversteget 1200. Som Islamsk Stat dokumenterte de sine egne krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten i videoklipp. Omkring 250 mennesker ble tatt som gisler.

MIFF vet nøyaktig hvordan massakren på 1.200 israelere ble forberedt – og vi kjenner Norges rolle. Etter 7. oktober er det tid for en ny norsk tilnærming til konflikten! De store demokratiene gir klar støtte til Israels forsvarskamp, det samme må Norge gjøre.

At Hamas løslater gislene er det viktigste skrittet for å få til en raskest mulig avslutning på krigen. Se her hvordan du kan hjelpe.

Den redselsfulle krigen i kjølvannet av 7. oktober 2023 er alene ansvaret til Hamas, Iran og deres allierte. Hamas ønsker sivile tap på Gazastripen, sier en tidligere norsk forsvarssjef. Vi skulle så inderlig ønske for de sivile palestinernes skyld, at de fikk være med på fred og normalisering med israelerne. Men deres nasjonale bevegelse er blitt kuppet av de mørkeste, mest destruktive kreftene i verden.

For mer om krigen, se alle MIFFs siste nyhetsartikler og temasider nedover på denne siden.

Det var alltid riktig å støtte Israel. Gjennom århundrer ble det jødiske hjemlandet okkupert av romerske, bysantinske og ulike muslimske imperier [se tidslinje]. Jødene beholdt hele tiden sin sterke tilknytning til landet.

Dersom flere hadde støttet en jødiske statsdannelse for hundre år siden, kunne jødene hatt et tilfluktssted da nazistene startet med sin utryddelse. Men arabiske nasjonalister, inspirert av nazistisk antisemittisme, og islamistiske jihadister, skremte britene bort fra å oppfylle løftet om et jødisk nasjonalhjem. De brukte terror for å skremme, da som nå.

Dersom flere hadde støttet Israel på 1950- og 1960-tallet, ville kanskje ikke Egypt og Syria ha våget å mobilisere til krig. Men sovjetisk propaganda ble pumpet ut over Europa, og sakte, men sikkert er resultatene av Israels forsvarskrig blitt fordømt som «okkupasjon».

Dersom flere hadde støttet Israel, ville kanskje ikke Yasser Arafat ha klart å lure Nobelkomiteen og mange andre. Men Amnesty og andre humanitære organisasjoner har tatt opp arven etter Sovjets propaganda, og anklager ordningene som israelere og palestinere avtalte seg i mellom på 1990-tallet for «apartheid».

7. oktober 2023 ble det klart at jødehatende jihadister fortsatt dominerer i kampen mot Israel. Hvis du ikke støtter Israel etter massakren – hvor 1200 israelere ble drept, tusenvis skadet og over 250 tatt som gisler – vil du aldri støtte Israel. Da er det stor fare for at du alltid vil fortsette å være likegyldig.

Du bør støtte Israel fordi hatet som skapte Holocaust fortsatt lever, skrev MIFF i 2014. Du bør støtte Israel fordi Norge står overfor de samme fiender som Israel.

7. oktober 2023 ble det overtydelig hvor korrekt det var. Massakren ble begått av unge palestinske menn som er lært opp til jødehat og jihad på skoler finansiert av Norge.

  • I tredje klasse lærte de å «ofre blodet» for å «eliminere maktrøverne» og «utrydde restene av utlendingene».
  • I femte klasse har de lært at martyrdød og jihad er «den mest viktige mening med livet» og at jøder er «fiender av islam».
  • Terroristene fra 7. oktober lærte i syvende klasse at Israel er «Satans tjener». Da fikk de også lære at «å ofre livet i kamp er det største». Året etter ble de fortalt at barn som deltar i jihad er «sikkerhetsventilen i samfunnet».
  • I tiende klasse ble de fortalt at døden er skjebnebestemt og at jihad er deres kall. «Og vårt rene blod, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare,» blir det messet i en annen skolebok.
  • I tolvte klasse har de lært om å «returnere» med våpen i hånd. Elevene har lært at det betyr at Israel blir borte.

Du må støtte Israel – nå mer enn noen gang. Israel er i en forsvarskrig for å hindre at 7. oktober 2023 aldri mer skal gjenta seg. Hamas skal bli vingeklippet, slik at de aldri mer har militær kapasitet. Iran og Hizbollah skal bli avskrekket. Nå må du støtte Israels forsvarskamp!

Med Israel for fred samler Israel-venner med ulikt politisk ståsted, ulik tro og livssyn. Vi har også forskjellig syn på israelsk politikk. Når det gjelder saker som er omstridt internt i det israelske samfunnet, formidler vi de store gruppenes ulike hovedsyn, uten som organisasjon å ta stilling til spørsmålene.

MIFF sprer informasjon gjennom nettsider, sosiale medier (se over), møter i lokalforeninger og nasjonale konferanser m.m. MIFF forsvarer også Israel i mediene og har aktuelle kampanjer. Etter 7. oktober-massakren er vårt innhold sett mange millioner ganger rundt på de ulike plattformene.

Her er bare noen smakebiter på MIFF-statistikken fra 7. oktober 2023 og fram til 23. september 2024:

  • Vekst fra 11.254 til 14.673 medlemmer i Norge
  • Over tusen nye medlemmer i Danmark og Sverige
  • 53,5 millioner annonsevisninger i Google
  • 4,4 millioner sidevisninger på miff.no
  • Rekkevidde til 2 millioner Facebook-kontoer
  • 6000 nye følgere på Facebook-siden
  • 3800 nye abonnenter på YouTube
  • 2300 nye følgere på TikTok
  • 1800 nye følgere på X
  • 1200 nye følgere på Instagram
  • 2,3 millioner videovisninger på Facebook
  • 1,5 millioner videovisninger på YouTube
  • 1 million videovisninger på TikTok

Les mer om MIFF og bli medlem nå!

Les artikkelen hvor MIFF korrigerer feil som stadig blir framsatt om Gaza og Hamas.

De generelle teknikkene som mediene bruker for å skape et falskt bilde av Israel

1. Konflikter hvor Israel er involvert blir dekket ekstremt mye mer enn andre konflikter som krever mange ganger flere menneskeliv.

2. Israels forsvarskamp blir ikke sammenlignet med andre lands krigføring.

3. Palestinske flyktninger blir nevnt ustanselig, selv om det har gått 75 år siden arabisk side tapte i forsøket på å utrydde den jødiske staten i 1948.

4. Levekårene til palestinerne blir ikke sammenlignet med arabiske naboland.

5. Folkeretten blir manipulert til kun å ramme den jødiske staten, og Israels rettigheter blir nesten aldri nevnt.

Les mer på temasiden Mediedekningen og bestill MIFFs bok Det falske bildet av Israel

Det skapes falske bilder av Israel i norsk skole, ikke bare på grunn av mange feil i læreverkene, men også fordi viktige elementer i det israelske narrativet er helt borte eller svært nedtonet. Klikk her for å lese faktasjekker og for å bestille MIFFs bok Opplært til fordommer.

Ingen verk nevner jødiske flyktninger fra arabiske land, og bare ett læreverk nevner Iran som en aktør i konflikten. Sterke anklager mot Israel blir framsatt, uten at Israels svar får komme fram

Mange skoleelever blir henvist av lærere til FN-sambandets infosider om Israel, Palestina og konflikten. Mange tror fn.no er en «nøytral og god» kilde.

Dette stemmer ikke. MIFF avdekket sommeren 2023 hvordan FN-sambandet misbruker skattepenger til å gi norske barn et falskt bilde av Israel. Organisasjonen er på ingen måte objektiv eller nøytral i forhold til Israel. FN-sambandet gjorde noen rettinger etter MIFFs første faktasjekk, men reagerte deretter med sjikanerende omtale av MIFF.

Selv etter 7. oktober-massakren er FN-sambandet uvillig til å kalle Hamas en terrororganisasjon.

Kairo-avtalen

Kjerneinnholdet i Kairo-avtalen
Praktiske forhold i tilknytning til overgangen til palestinsk selvstyre.

Kairo-avtalen ble signert 10. februar 1994.

De to partene er enige om den vedlagte teksten, som blir inkludert i Gaza-Jeriko avtalen.

Jeriko-området
1. Omfanget av Jeriko-området blir som vist på det avtalte kartet som er vedlagt denne avtalen.

2. Videre, selv om de ikke er del av Jeriko-området:
a) I påvente av iverksettelsen av Interimsavtalen blir den hellige plassen Nebi Mousa, for religiøse formål underlagt styring av de palestinske myndighetene.

b) Under religiøse begivenheter som finner sted tre ganger i året og ved andre spesielle anledninger som skal samordnes med de israelske myndighetene, har palestinerne rett til å foreta religiøs valfart til al-Maghtas under det palestinske flagget.

c) Private palestinske foretak, såvel som felles foretak i overensstemmelse med Prinsipperklæringen, blir anbrakt som avtalt ved bredden av Dødehavet.

d) Det blir fri ferdsel fra Jeriko-området til Nebi Mousa og al-Maghtas, samt til de prosjekter og foretak nevnt i avsnitt c. ovenfor ved bredden av Dødehavet for ovennevnte formål. Detaljene angående den frie ferdselen blir inkludert i Gaza-Jeriko avtalen.

3. Veiene innenfor byen Jeriko blir underlagt palestinsk myndighet. På hovedveiene blir det fellespatruljer ledet av et palestinsk kjøretøy. Spørsmålet om Auja og veiene der blir det forhandlet om i nær fremtid i Taba.

4. Religiøse anliggender i synagogen Shalom al Israel skal være under overoppsyn av de israelske myndigheter.

Gazastripen
1. I samsvar med Prinsipperklæringen skal bosettingsområdene Gush Katif og Erez, samt de andre bosettingene i Gazastripen, og de israelske militære installasjonene langs den egyptiske grensen i Gazastripen, som vist på det vedlagte kartet, falle inn under israelsk myndighet under interimsperioden. I de områdene som er fargelagt gule på det vedlagte kartet, og uten å svekke palestinsk myndighet, skal ansvarsfordelingen skje som følger: De israelske myndigheter skal ha det overordnede ansvar og styrker for sikkerheten, og de palestinske myndigheter skal ha ansvar og fullmakter for sivile saker i samsvar med Gaza-Jeriko avtalen. Innenfor de gule områdene blir det dessuten iverksatt samarbeide og koordinering i sikkerhetssaker, inkludert fellespatruljer som avtalt. Mulige forandringer i det gule området i den sydlige sikkerhetssone blir diskutert i Taba.

2. Uten svekkelse for øvrig av palestinsk myndighet og i samsvar med Prinsipperklæringen:
a) På de tre sideveiene som forbinder de israelske bosettinger med Israel, nemlig: Kissurfim-Gush Katif-veien; Sufa-Gush Katif-veien; og Nahal Uz-Karni-Nezzarim-veien, inklusive tilstøtende veikantområder som trygger sikkerheten på disse veiene – skal de israelske myndighetene ha alt nødvendig ansvar og fullmakt til å fullføre selvstendige sikkerhetsaktiviteter, inkludert israelske patruljer.

b) Felles israelsk-palestinske patruljer skal operere langs disse veiene og i de tilstøtende veikantområdene. Disse fellespatruljene blir ledet av et israelsk kjøretøy.

c) Der hvor israelske myndigheter foretar inngripen skal dette gjøres med det mål tidligst mulig å overføre alle tillfeller som faller inn under palestinsk jurisdiksjon til palestinsk politi for viderebehandling.

d) Det skal bygges kjørebroer over hovedveien nord-syd der sideveiene krysser denne.

e) Disse bestemmelsene skal tas opp til vurdering av JSCCC (Joint Security Coordination and Cooperation Committee) (Felles Komite for Samband og Samarbeid) , ett år fra sluttdatoen for tilbaketrekking av israelske styrker fra Gaza-stripen.

3. Sonespørsmål skal behandles i Taba.

Andre saker.
Avtalen om en tidlig overgivelse av makt vil bli behandlet i Taba, etter avslutning av Gaza-Jeriko Avtalen. Interimsavtalen, inkludert fremgangsmåten for valg og omplassering av styrker på Vestbredden, blir det forhandlet om i Washington D.C.

9.februar 1994 OVERENSKOMST

1. GENERELT
a. Mens Israel beholder ansvaret for sikkerhet utad under interimsperioden, inkludert den egyptiske grensen og den jordanske linjen, skal grensetrafikken foregå etter bestemmelsene beskrevet i denne Overenskomsten. Disse bestemmelsene tar sikte på å danne en prosedyre som vil lette inn- og utgang av mennesker og varer som reflekterer den nye realitet skapt ved den israelsk-palestinske Prinsipperklæringen, mens den samtidig sørger for sikkerhet for begge sider.

b. Bestemmelsene i denne Overenskomsten skal gjelde følgende grenseoverganger:
(1) Allenbybro-overgangen; og
(2) Rafah-overgangen.

c. Med de nødvendige justeringer skal de samme bestemmelser anvendes av partene i de sjøhavner, lufthavner og andre internasjonale overganger som partene er enige om, så som broene Abdullah og Damya.

d. Partene er enige om å gjøre sitt ytterste for å opprettholde menneskeverdigheten til dem som passerer grenseovergangene. For å oppnå dette, skal den fremgangsmåten man kommer frem til basere seg på raske og moderne prosedyrer.

e. Ved hver grenseovergang blir det en terminal, bestående av to fløyer. Den ene fløyen skal betjene palestinske borgere fra Gazastripen og Vestbredden samt besøkende til disse områder, heretter kalt «Den palestinske fløy». Den andre fløyen skal betjene israelere og andre (heretter kalt «Den israelske fløy») . Det skal opprettes et lukket israelsk kontrollområde og et lukket palestinsk kontrollområde, som beskrevet nedenfor.

f. Særbestemmelser skal anvendes for V.I.P.ene som passerer gjennom Den palestinske fløy. Sambandskontoret som blir opprettet etter beskrivelsen i avsnitt 5 nedenfor (heretter kalt Sambandskontoret) skal definere rekkevidden av og formen for disse særbestemmelser.

2. Kontroll ved og driften av overgangene.
a. Ved bruk av denne Overenskomsten, skal ordet «overgang» defineres som området fra overgangsbommen ved den egyptiske grensen eller Allenbybroen, passasjen gjennom, inkludert terminalen, og;
(1) m.h.t. Allenbybro-overgangen, fra terminalen og frem til Jeriko området, og:
(2) m.h.t. Rafah-overgangen, fra terminalen og frem til den ytre grensen for den israelske militære stilling langs den egyptiske grensen.

b. (1) Israel har ansvar for sikkerheten gjennom hele overgangen, inkludert terminalen.
(2) En israelsk generaldirektør skal ha ansvar for driften av og sikkerheten for terminalen.
(3) Generaldirektøren skal ha to embedsmenn under seg som rapporterer til ham:
(a) en israelsk embedsmann som blir sjefen for den israelske fløy, og
(b) en palestinsk embedsmann, oppnevnt av Den palestinske myndighet, som skal drive Den palestinske fløy.
(4) Hver embedsmann skal ha en assistent for sikkerhet og en assistent for administrasjon. Oppgavene til de palestinske embedsmenn for sikkerhet og administrasjon skal partene enes om i Taba.
(5) Det blir maksimum samordning mellom partene. Begge partene skal opprettholde samarbeide og samordning i saker av felles betydning.
(6) Generaldirektøren skal fortsatt bruke palestinske kontraktører for busstjenester og andre administrative og logistiske tjenester.
(7) Palestinske politimenn ved terminalen blir bevæpnet med håndvåpen. Deres utplassering blir besluttet i Taba. Andre palestinske tjenestemenn til stede ved terminalen blir ubevæpnet.
(8) Detaljene vedrørende driften og sikkerheten og saker vedrørende Sambandskontoret blir drøftet i Taba.
(9) Partene skal samarbeide i Taba for å finne frem til supplerende bestemmelser for Rafah-terminalen.
(10) Partene skal ta disse prosedyrene opp til vurdering om ett år.

c. Utenom bestemmelsenet i denne overenskomsten skal de nåværende prosedyrer og bestemmelser som gjelder utenfor terminalen fortsatt gjelde under hele passeringen.

d. (1) Når innreisende passasjerer har passert terminalen, skal de begi seg til enten Jeriko-området eller Gazastripen, alt ettersom, uten hinder fra isaelske myndigheter (fri passasje) .
(2) Utreisende passasjerer skal uten hinder fra israelske myndigheter få adgang til terminalen etter felles bekreftelse om at vedkommende passasjerer er i besittelse av den nødvendige dokumentasjon for tillatelse til å forlate området over til Jordan eller Egypt, som beskrevet i denne overenskomsten.

3. Bestemmelsene for innreise fra Egypt og Jordan gjennom Den palestinske fløy.
a. Ved inngangen til Den palestinske fløy blir det stasjonert en palestinsk politimann og et heist palestinsk flagg.

b. Før de trer inn i Den palestinske fløy, skal passasjerene identifisere sin personlige bagasje, som blir plassert på et transportbånd. Det blir anledning for hver av partene til å inspisere slik bagasje innenfor sitt eget kontrollområde, med bruk av eget personell og med fullmakt til, om nødvendig, å åpne bagasjen for inspeksjon i nærvær av eieren og en palestinsk politimann.

c. Personer som ankommer Den palestinske fløy vil passere en magnetisk port. En israelsk og en palestinsk politimann blir plassert på hver sin side av denne porten. I tilfelle mistanke kan hver av partene forlange fysisk inspeksjon som skal gjennomføres i inspeksjonsavlukket som blir plassert i nærheten av porten. Inspeksjon av passasjeren blir foretatt av en palestinsk politimann i nærvær av en israelsk politimann. Det blir også anledning til inspeksjon av medbragt personlig bagasje ved dette tidspunkt.

d. Etter at denne fasen er avsluttet vil de som ankommer den palestinske fløy slutte seg til en av tre filer for identifikasjon- og dokumentkontroll, som følger:

(1) Den første filen skal benyttes av palestinske fastboende fra Gazastripen og Jeriko-området. Disse passasjerer vil passere via en palestinsk skranke hvor det foretas kontroll av deres dokumenter og identitet. Dokumentkontroll blir utført av en israelsk offiser som også indirekte kontrollerer deres identitet på en lite synbar måte.

(2) Den andre filen skal betjene andre palestinske fastboende på Vestbredden. Disse passasjerer passerer først via en palestinsk skranke, hvor det foretas kontroll av deres dokumenter og identitet. De fortsetter så via en israelsk skranke, hvor det foretas kontroll av deres dokumenter og identitet. De to skrankene skal adskilles med farget glass og en svingdør.

(3) Den tredje filen skal betjene besøkende til Gaza-stripen og Vestbredden. Samme prosedyre som den beskrevet i 3.d(2) blir benyttet for slike besøkende, bortsett fra at de vil passere først via den israelske skranken og så via den palestinske.

e. I tilfeller av mistanke mot en passasjer i noen av de tre filene beskrevet i avsnitt d. ovenfor, skal hver av partene kunne foreta avhør av en slik passasjer i et avstengt kontrollområde. Grunner for berettigelse av et slikt avhør i avstengt kontrollområde kan være en av følgende:
(1) passasjeren var involvert, enten direkte eller indirekte, i kriminell eller planlagt kriminell aktivitet, i terrorist- eller planlagt terrorist-aktivitet, og er ikke tilgodesett i amnestiklausuler i denne avtalen.
(2) passasjeren skjuler våpen, sprengstoff eller dertil tilhørende utstyr.
(3) passasjeren er i besittelse av forfalsket eller ugyldig dokumentasjon, eller opplysningene gitt i dokumentasjonen ikke samsvarer med de fra manntallsregisteret (i tilfellet fastboende) eller databasen (i tilfellet besøkende) – bortsett fra at spørsmål angående slike uoverensstemmelser først blir drøftet ved skranken og at passasjeren blir avhørt i lukket kontrollområde bare hvis uoverensstemmelsen ikke er oppklart; eller
(4) passasjeren oppfører seg på en åpenbart mistenkelig måte under hans passering gjennom terminalen.

Hvis mistanken ikke er oppklart ved slutten av avhøret, kan en slik passasjer anholdes etter at den annen part er blitt varslet. Når en palestinsk mistenkt blir anholdt av israelerne, blir en palestinsk politimann tilkalt for å møte den mistenkte. Etter at Sambandskontoret er varslet, blir all videre behandling av den anholdte utført i henhold til Bilag III (Protocol Concerning Legal Arrangements in Criminal Matters).

f. I Den palestinske fløy vil begge parter ha rett til å avslå innreisetillatelse for personer som ikke er fastboende i Gaza-stripen eller Vestbredden. Når betegnelsen «fastboende i Gazastripen og Vestbredden» brukes i denne Avtalen betyr det personer som – på datoen denne Avtalen trer i kraft – er registrert som fastboende i disse områder i de manntallslister som føres av de militære myndigheter i Gazastripen og Vestbredden, såvel som personer som senere har fått permanent borettstillatelse i disse områdene med godkjennelse av Israel, som beskrevet i denne Avtalen.

g. Når denne prosedyren er avsluttet skal passasjeren hente bagasjen og gå videre til tollområdet. (Den videre prosedyren blir bestemt i Paris.)

h. De passasjerene som har fått sine innreiser godkjent blir utstyrt med innreisetillatelser på den palestinske siden, stemplet av den palestinske part og festet til dokumentene deres.

Ved avslutningen av den direkte og indirekte kontrollen av dokumenter og identitet for passasjerene som bruker den første filen og stempling av deres dokumenter, får de, av den palestinske offiser, utlevert et hvitt kort utstedt av den israelske offiseren. En palestinsk tjenestemann ved utgangen av Den palestinske fløy vil kontrollere at passasjeren holder et slikt hvitt kort, og vil samle inn kortene fra den indirekte og lite synbare israelske kontrollen.

Passasjerer som benytter den andre og tredje filen blir utstyrt med et blått kort av den israelske offiseren etter at han har sjekket deres dokumenter og identitet og kontrollert deres innreisetillatelse. Ved utgangen av Den palestinske fløy blir disse kortene kontrollert og samlet inn av Àn israelsk og Àn palestinsk tjenestemann. De innsamlede hvite og blå kortene blir kontrollert av israelske og palestinske tjenestemenn.

Der hvor den ene eller den andre part nekter innreise for en ikke-fastboende passasjer, blir vedkommende eskortert ut av terminalen og returnert til enten Jordan eller Egypt, alt ettersom, etter at den andre part er blitt varslet.

4. Bestemmelser for utgang til Egypt og Jordan gjennom Den palestinske fløy.
Passasjerer med utgang til Egypt eller Jordan gjennom Den palestinske fløy skal komme inn i terminalen uten bagasje. Deretter blir samme prosedyre fulgt for deres vedkommende som i avsnitt 3, bortsett fra at rekkefølgen for kontroll ved de israelske og palestinske skrankene blir omvendt.

5. Sambandskontoret.
a. Det blir opprettet et Sambandskontor ved hvert overgangspunkt for å ta seg av spørsmål som oppstår vedrørende passasjerer som passerer gjennom Den palestinske fløy, saker som trenger samordning, og uenighet m.h.t. gjennomføringen av disse bestemmelsene. Uten svekkelse for øvrig av israelsk ansvar for sikkerheten, skal kontoret også behandle tilfeldige episoder.

b. Dette kontoret skal bestå av et likt antall representanter fra begge parter, og blir lokalisert på et fastsatt sted innenfor hver terminal.

c. Dette kontoret blir underordnet Civil Affairs Committee (Komite for Sivile Saker) og det relevante Regional Coordination and Cooperation Office (det Regionale Sambands-og Samarbeidskontoret.)

6. Forskjellige saker.
a. Særbestemmelser blir avtalt av de to parter m.h.t. passering av varer, busser, lastebiler og private kjøretøyer. I påvente av denne avtalen skal de nåværende bestemmelsene fortsatt gjelde.

b. Israel skal forsøke å ferdigstille de strukturelle forandringer i Rafah og Allenbybro-terminalene, ikke senere enn datoen for fullstendig tilbaketrekking av israelske styrker fra Gazastripen og Jeriko-området.
Skulle disse strukturelle forandringer ikke være ferdiggjort til den datoen, skal bestemmelsene beskrevet i denne overenskomsten gjelde, bortsett fra de som ikke kan iverksettes uten de strukturelle forandringer.

c. For å passere overgangspunktene inn og ut av Gazastripen og Jeriko-området, skal de fastboende i disse områdene bruke dokumentene som er beskrevet i «Bilaget utviklet av Den sivile komite». I påvente av at Interimsavtalen trer i kraft, skal andre fastboende på Vestbredden fortsatt bruke de nåværende dokumenter utstedt av de militære myndigheter og deres Sivile Administrasjon.

d. Besøkende til Gazastripen og Jeriko-området skal få tillatelse til å oppholde seg i disse områdene for opp til tre måneder, innvilget av de palestinske myndigheter og godkjent av Israel. De palestinske myndigheter kan utvide denne tremånedersperioden for en videre periode for opptil tre måneder, og skal varsle Israel om utvidelsen. Utvidelser utover disse må godkjennes av Israel. Det palestinske ønsket om perioder på fire måneder og ytterligere en fire-måneders utvidelsesmulighet blir det forhandlet om i Taba i nær fremtid.

e. De palestinske myndigheter vil påse at besøkende som beskrevet i avsnitt d. ikke forblir i områdene utover gyldigheten av innreisetillatelsen og eventuelle forlengelser

Her er hva vi ønsker at du skal gjøre nå

  1. Bli medlem av MIFF (fra kr. 4 per uke)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart