Regjeringen investerer 1,1 milliarder kroner i jihadopplæring og «rettigheter» som vil ødelegge verdens eneste jødiske stat, skrev MIFF i februar. Nå kommer en ny bekreftelse på dette, i en rapport fra IMPACT-se.
FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) har tidligere lovet å fjerne problematisk undervisningsmateriale fra sine skoler. Over en halv million skolebarn går på UNRWAs skoler, og utdanning utgjør 58 prosent av organisasjonens budsjett.
Men det problematiske undervisningsmateriellet er ikke fjernet. IMPACT-se har funnet eksempler på «oppmuntring til vold, jihad og martyrdød, antisemittisme, hat og intoleranse» i 2022-materiell. Her er bare en kortversjon av noen av eksemplene IMPACT-se viser til i sin rapport:
- I skolemateriellet inngår tekster som glorifiserer krig og å ofre sitt liv og blod i frigjøringen av «moderlandet» (som de mener er det britiske mandatområdet). Et dikt lærer studentene at å dø som martyr er en «hobby» og at fredsarbeid ikke er ønsket og et tegn på svakhet.
- Jødene blir framstilt som «urene», noen som «vanærer Al-Aqsa moskéen». Etableringen av Israel blir framstilt som en «stor rasistisk ulykke». Oppgavemateriell henviser til palestinske myndigheters skolebøker, hvor jøder blir framstilt som iboende forræderske og fiendtlige til islam og muslimer.
- Eksistensen til staten Israel blir gjennomgående ignorert i kartene og annen geografiundervisning. Israel blir fremstilt som en europeisk kolonimakt opprettet for å dele den arabiske verden. I kombinasjon med oppfordringen til vold for å frigjøre Palestina, kan det bare bli forstått som en oppfordring til voldelige kamp for å avslutte Israels eksistens.
- Israel blir beskrevet utelukkende på en negativ måte. Den jødiske staten blir anklaget for med overlegg å mishandle palestinske fanger og deres familier og å utslette palestinernes identitet. I ett tilfelle blir demoniserende bilde brukt.
- Israel blir omtalt som «sionistfienden» og sikkerhetsbarrieren på Vestbredden som «det rasistiske annekteringsgjerdet». Dette er ikke nøytral språkbruk, som UNRWA hevder at deres skolemateriell skal bruke.