Oslo kommune skal kjøpe nye elektriske busser fra Solaris, et datterselskap av det spanske CAF-konsernet. Siden CAF er involvert i å bygge bybane i Jerusalem mener partiet Rødt at innkjøpskontrakten er «skuffende», melder Dagsavisen 8. februar.
– Det er spesielt ille når det kommer fra et rød-grønt byråd som vi vet har uttalt at de ikke vil handle med selskaper som produserer på okkupert området i strid med folkeretten. Dette er skuffende, sier leder av Oslo Rødt, Siavash Mobasheri.
For det første, de elektriske bussene fra Solaris er ikke produsert på okkupert område.
For det andre, og mye viktigere, ville det være ulovlig for Oslo kommune å utelate Solaris fra det offentlige anbudet på de elektriske bussene.
Etter norsk lov skal alle offentlige anskaffelser over 100.000 kroner, og etter EU Directive 2014/24 alle innkjøp over 1,3 millioner kroner, bli basert på økonomiske og tekniske forhold, ikke politiske vurderinger. Men også under disse grenseverdiene vil grunnleggende prinsipper for EØS-lovgivning gjelde i tråd med EU-kommisjonens Interpretative Communication fra 1. august 2006. Disse grunnleggende prinsippene inkluderer prinsippet om ikke-diskriminering nedfelt i artikkel 4 i EØS-avtalen. MIFF gjorde dette klart i brev til byrådsleder Raymond Johansen i desember 2019.
Dette er siden blitt bekreftet av
1) juristene til København kommune
2) juristene til Statens innkjøpssenter
3) Advokatfirmaet Wiersholm for Norske Tog
Det er skammelig at Rødt oppmuntrer til ulovlig handling – og det er tragisk at Dagsavisen gjør seg til ensidig mikrofonstativ.