Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

MIFFs annonse behandles i Pressens Faglige Utvalg

Faksimile av annonsen slik den kom på trykk i Aftenposten og Bergens Tidende.
Faksimile av annonsen slik den kom på trykk i Aftenposten og Bergens Tidende.
Saken kommer opp i møtet 23. oktober.

I slutten av oktober 2018 rykket MIFF inn annonser i en rekke av landets største aviser for å advare mot Operasjon Dagsverk. Det likte Operasjon Dagsverk, og pengemottakerne i 2018, KFUK-KFUM Global, dårlig. I februar sendte de klage til PFU på ni aviser: Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen, Vårt Land, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, Dagsavisen og Dagen. Selv om MIFF ikke er part i saken, sendte MIFFs advokat Jan Benjamin Rødner et tilsvar hvor han viser punkt for punkt at MIFFs annonse ikke bryter god presseskikk.

Det samme konkluderte 7 av 9 avisredaktører. De ansvarlige redaktørene i avisene argumenterer prinsipielt for at Vær Varsom-plakatens bestemmelser ikke kan brukes mot MIFFs annonse. Også Bergens Tidende avviste klagen, men skrev at det var «ubehagelig å sette MIFFs annonse på trykk». VG og Fædrelandsvennen valgte å gå «i dialog med klager om minnelig ordning».

Fædrelandsvennen har siden trykket en beklagelse. Avisen beklaget at MIFFs annonse «rettet sterke anklager mot to palestinske barn» og at «KFUK-KFUM Global ikke fikk anledning til å imøtegå anklagene i annonsen». «Det er unormalt at annonser, som anses som kommersielt innhold, utløser samtidig imøtegåelse, men i dette særegne tilfellet ser vi at det hadde vært riktig å gi KFUK-KFUM Global anledning til å kommentere innholdet i annonsen samme dag,» skrev Fædrelandsvennen 29. april.

Det er ukjent for MIFF hva som har blitt resultatet av VGs «dialog».

Pressens Faglige Utvalg opplyser at MIFFs annonse vil bli drøftet i møtet onsdag 23. oktober.

Før Operasjon Dagsverk 1. november 2018 mobiliserte MIFF for å få flest mulig skoler og elever til å holde seg borte fra aksjonen. MIFF begrunnet det i et titalls artikler, det meste er samlet kortfattet i Ti grunner til at du IKKE bør delta i årets Operasjon Dagsverk. MIFF spredte vårt budskap blant annet gjennom filmer i sosiale medier og helsides annonser i Norges største aviser.

Allerede før OD-dagen meldte Operasjon Dagsverk om «drastisk nedgang» i antall deltakende skoler og elever. I februar skrev OD at MIFFs aksjon hadde bidratt til «en nedgang i innsamlet beløp som trolig vil overstige to millioner kroner».

Det siste viste seg å være upresist (som så mye annet fra den kanten). Nedgangen i inntekter for OD ble hele 3,6 millioner kroner fra 2017 til 2018.

Da Elevtinget valgte å gjøre Operasjon Dagsverk 2018 til en anti-israelsk kampanje i partnerskap med KFUK-KFUM Global, ble inntektene de laveste siden 1985. Justert for inflasjon er det de laveste inntektene siden 1970-tallet. Den prosentvise nedgangen i inntekter fra år til år ble den største siden midten av 1970-tallet, viser en sammenstilling av ODs offisielle tall.

I vår opplysningskampanje mot Operasjon Dagsverk, ba vi norske skoleelever stille seg følgende spørsmål:


Israel er under angrep fra Iran – vis din støtte nå!

  1. Bli medlem (fra kr. 4 per uke)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart