I slutten av oktober 2018 rykket MIFF inn annonser i en rekke av landets største aviser for å advare mot Operasjon Dagsverk. Det likte Operasjon Dagsverk, og pengemottakerne i 2018, KFUK-KFUM Global, dårlig. I februar sendte de klage til PFU på ni aviser: Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen, Vårt Land, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, Dagsavisen og Dagen. Selv om MIFF ikke er part i saken, sendte MIFFs advokat Jan Benjamin Rødner et tilsvar hvor han viser punkt for punkt at MIFFs annonse ikke bryter god presseskikk.
Det samme konkluderte 7 av 9 avisredaktører. De ansvarlige redaktørene i avisene argumenterer prinsipielt for at Vær Varsom-plakatens bestemmelser ikke kan brukes mot MIFFs annonse. Også Bergens Tidende avviste klagen, men skrev at det var «ubehagelig å sette MIFFs annonse på trykk». VG og Fædrelandsvennen valgte å gå «i dialog med klager om minnelig ordning».
Fædrelandsvennen har siden trykket en beklagelse. Avisen beklaget at MIFFs annonse «rettet sterke anklager mot to palestinske barn» og at «KFUK-KFUM Global ikke fikk anledning til å imøtegå anklagene i annonsen». «Det er unormalt at annonser, som anses som kommersielt innhold, utløser samtidig imøtegåelse, men i dette særegne tilfellet ser vi at det hadde vært riktig å gi KFUK-KFUM Global anledning til å kommentere innholdet i annonsen samme dag,» skrev Fædrelandsvennen 29. april.
Det er ukjent for MIFF hva som har blitt resultatet av VGs «dialog».
Pressens Faglige Utvalg opplyser at MIFFs annonse vil bli drøftet i møtet onsdag 23. oktober.
Før Operasjon Dagsverk 1. november 2018 mobiliserte MIFF for å få flest mulig skoler og elever til å holde seg borte fra aksjonen. MIFF begrunnet det i et titalls artikler, det meste er samlet kortfattet i Ti grunner til at du IKKE bør delta i årets Operasjon Dagsverk. MIFF spredte vårt budskap blant annet gjennom filmer i sosiale medier og helsides annonser i Norges største aviser.
Allerede før OD-dagen meldte Operasjon Dagsverk om «drastisk nedgang» i antall deltakende skoler og elever. I februar skrev OD at MIFFs aksjon hadde bidratt til «en nedgang i innsamlet beløp som trolig vil overstige to millioner kroner».
Det siste viste seg å være upresist (som så mye annet fra den kanten). Nedgangen i inntekter for OD ble hele 3,6 millioner kroner fra 2017 til 2018.
Da Elevtinget valgte å gjøre Operasjon Dagsverk 2018 til en anti-israelsk kampanje i partnerskap med KFUK-KFUM Global, ble inntektene de laveste siden 1985. Justert for inflasjon er det de laveste inntektene siden 1970-tallet. Den prosentvise nedgangen i inntekter fra år til år ble den største siden midten av 1970-tallet, viser en sammenstilling av ODs offisielle tall.
I vår opplysningskampanje mot Operasjon Dagsverk, ba vi norske skoleelever stille seg følgende spørsmål:
- Hvorfor bruker OD Janna Jihad, fra en voldelig palestinsk klan på Vestbredden?
- Hvorfor forteller OD om palestinske flyktninger, men ingenting om jødene som ble tvunget på flukt fra arabiske land?
- Hvorfor viser ODs propagandafilm et kart hvor Israel er utslettet?
- Hvorfor må mine klassekamerater jobbe til inntekt for organisasjoner som har bekreftet at de støtter politisk krav som vil gjøre slutt på Israel?
- Hvorfor fremstiller OD en jente som hyller terrorledere som fredsaktivist?
- Hvorfor bruker OD bilde av en jente som senest i oktober sa at hun kjemper for at Israel skal bli helt borte?
- Hvorfor skal skoleelever jobbe for OD, når lederen av den norske mottakerorganisasjonen innrømmer at OD-pengene frigjør penger til boikottarbeid?